
IN THE HIGH COURT FOR ZAMBIA      
2010/HPC/0003   AT THE COMMERCIAL REGISTRY
HOLDEN AT LUSAKA
(Civil Jurisdiction)

BETWEEN:

HOT FM LIMITED PLAINTIFF

AND

COLLINS KABWE CHANGWE 1ST 
DEFENDANT
YAR FM LIMITED 2ND 
DEFENDANT

BEFORE  THE  HON.  MR.  JUSTICE  C.  KAJIMANGA THIS  30TH DAY OF
APRIL, 2012

FOR THE PLAINTIFF:   Mr. M. Muchende, Messrs Dindi & Company
FOR THE DEFENDANTS:   Mr. M. Chipanzhya, Messrs Freddie & 
Company  
_____________________________________________________________________________

 J  U D G M E N T

Cases referred to:

The Court regrets the delay in delivering this judgment.  This delay was occasioned

by election petitions.

The Plaintiff, a radio broadcasting company, issued a writ out of the

Commercial Registry endorsed with a claim for:

(1) An injunction to restrain the 1st and 2nd Defendants jointly and

severally whether by themselves, or by their servants or

agents or otherwise from making  any  use  of  such  or  any

copyright material consisting of new bulletins



whatsoever,  information as aforesaid or  any part  thereof  for  any

purpose whatsoever;

(2) An  Anton  Pillar  Order requiring  the  1st and  2nd Defendants

jointly and severally to permit the Plaintiff to enter upon

their premises to enable it inspect  the  on  air  computers  and

production computers of the 2nd Defendant  company  and  allow  a

search in the e-mail box of one Kenny Tonga for  the retrieval

and preservation of the evidence relating to the copyright

infringement complained of in these proceedings;

(3) A declaration that the copyright subsisting in the news bulletins

aforesaid communicated   by  the  1st Defendant  to  the  2nd

Defendant were and are intellectual  property  belonging  to  and

constitute confidential information being  the  property  of  the

Plaintiffs;

(4) Damages  against  the  1st Defendant  for  breach  of  a  written

contract of service dated 13th February, 2009 made between the

Plaintiff and the 1st Defendant;

(5) An inquiry into what damages have been and may be suffered by

the Plaintiff  by  reason  of  the  1st Defendant’s  breach  of

confidence in making  use  of  such  confidential

information as aforesaid;

(6) Further or in the alternative an account of profits made by the 1st

Defendant by use of such confidential and copyright material as

aforesaid or any part thereof;

(7) Payment of  the amount certified in  answer  to such inquiry  of

account as  aforesaid; 

(8) Interest thereon;
J2



(9) Further or other relief;

(10) Costs.

In  its  statement  of  claim  the  Plaintiff  contended  that  it  is  in  the

business of radio broadcasting on the Lusaka frequency modulation of 87.7

and the producer  and owner of  the copyright  material  in  the radio news

programmes  consisting  of  news  bulletins  and  recordings  of  government,

political and prominent personalities.  The 1st Defendant was employed by

the Plaintiff as editor until 25th December, 2009 when he resigned.  It was an

express, alternatively an implied term of the employment contract that the

1st Defendant  should  keep  secret  all  records,  knowledge  and  information

which might from time to time be communicated to him by the Plaintiff in the

course of his employment and that he should neither be involved in ‘insider

dealings’  nor  make  use  of  the  same  or  any  part  thereof,  other  than  in

furtherance of the business of the Plaintiff.

The Plaintiff also contended that between 15th September, 2009 and

19th December,  2009  the  1st Defendant  in  breach  of  the  term and/or  in

breach  of  the  duty  of  confidentiality  transmitted  by  e-mails  about  one

hundred news bulletins and voice recordings of  government,  political  and

prominent personalities to the Defendant company without the licence of the

Plaintiff.   The  1st Defendant  transmitted  exclusive  sound  bites  for  Dr.

Musokotwane, Major Robby Chizyuka, Dr. Chituwo, Fr. Paul Samasumo, Mr.

Sata on PF Conference, Hon. Shikapwasha, Hon. Mpombo, and Mr. Hichilema

on Solwezi by-election.  On dates between 15th September, 2009 and 19th

December, 2009 the 2nd Defendant infringed the Plaintiff’s copyright in the

said news items and sound bites (recordings) by reproducing and authorizing

reproduction and broadcasting the news items and voice bites aforesaid in

verbatim on their Copperbelt frequency modulation 89.9 without the licence

J3



of the Plaintiff.  By reason of the foregoing, the Plaintiff has suffered loss and

damages.

In  his  defence  the  1st Defendant  denied  the  Plaintiff’s  claim  and

contended that the Plaintiff was not the owner of the copyright material in

the radio news programmes consisting of news bulletins and recordings of

government,  political  and  prominent  personalities  as  alleged.   If  an

infringement  was  committed  which  is  denied,  the  1st Defendant  was  not

aware and had no reasonable grounds to suspect that copyright subsisted in

the work which was at all material times in the public domain.

The 1st Defendant contended that it  was neither  an express nor an

implied term of the employment contract that the 1st Defendant should keep

secret all records, knowledge and information which might be communicated

to him from time to time by the Plaintiff in the course of his employment and

that he should neither be involved in ‘insider dealings’ nor make use of the

same or any part thereof other than in furtherance of the Plaintiff’s business

when such material existed in the public domain; and the 1st Defendant was

not  aware  and  had  no  reasonable  grounds  for  suspecting  either  that

copyright subsisted in such records, knowledge and information or that the

Plaintiff was the exclusive licencee thereof.  The 1st Defendant was not in

breach of any term or duty of confidentiality to transmit to the 2nd Defendant

news materials of current affairs which were already in the public domain

and in respect of which he had no reasonable grounds for suspecting either

that copyright subsisted in such news material or that the Plaintiff was the

exclusive  licencee  thereof.   He  denied  that  the  Plaintiff  was  entitled  to

damages.  

In its defence and counterclaim, the 2nd Defendant denied the Plaintiff’s

claim and contended that the Plaintiff was not the producer and owner of the

copyright  material  in  the  radio  news  programmes  consisting  of  news

bulletins and recordings of government, political and prominent personalities
J4



as alleged and the 2nd Defendant had no  reasonable grounds for suspecting

the existence of copyright.  The 2nd Defendant did not require a licence from

the Plaintiff as the latter was not the owner of the copyright material.  The

2nd Defendant did not infringe the Plaintiff’s copyright in the said news items

and sound bites and the Plaintiff is not entitled to any damages.  If necessary

the 2nd Defendant would seek to set off the Plaintiff’s claim from the former’s

counterclaim which would wholly extinguish the claim.

The  2nd Defendant  counterclaimed  that  on  18th January,  2010  the

Plaintiff,  by  its  chief  operating  officer,  one  Oscar  Chavula,  falsely  and

maliciously  wrote and published of and concerning the 2nd Defendant the

following words under an article entitled “PRESS STATEMENT OF SEIZURE

OF COMPUTERS FROM YAR FM BY COURT ORDER” namely,

“… This morning Hon 87.7 FM Limited of Lusaka served a court

order 

for  the  seizure  of  all  YAR  FM  on-air,  production  and

administration computers.  It was done as part of a legal action

we  have  brought  against  YAR  FM for  what  we  believe  is  a

serious thief of our intellectual property.

Last  month it  came to our  attention that  YAR FM has been

broadcasting  news  bulletins  stolen  from  Hot  87.7  FM  from

September 2009 up to the time we discovered the crime in

December 2009.

Our humble efforts to seek a well reasoned justification for this

from the YAR FM directors and management were rewarded

with  unsatisfactory  cooperation and to  a  large extent,  even

trivialized.

J5



We are therefore left with no choice but to take legal action

against the Kitwe Station to claim damages amounting to US

$200,000.00 for theft of over 100 news bulletins from Hot 87.7

FM.

In  this  regard  we  have  invoked  every  legal  device  the  law

provides to protect evidence and ensure that justice is served.

I would like to inform you however that YAR FM management

and their agents refused to comply with the court order we

served them and blocked the seizure ordered by the Court.

We shall duly apply for contempt proceedings against YAR FM

management and its agents involved in this matter.  However

we intend to ensure that this process is completed a soon as

possible.

We have taken this course of action with profound sadness and

disappointment because YAR FM is a station we have assisted

in its times of crisis for no charge at all.

When their transmitter was damaged, we assisted them with

one of ours to help them maintain broadcast.  When even that

was damaged again, we gave them spares to repair it.

We have provided other technical assistance to them free of

charge from time to time.

This  is  what  makes  what  they  have  been  doing  even  more

heinous  as  we  cannot  understand  how  they  justify  going

behind  our  backs  to  steal  a  very  important  intellectual

property we produce at great cost and expense.

J6



We have informed all professional bodies and the Ministry of

Information and Broadcasting Services of our action.

This  is  a  very  serious  matter  that  strikes  at  the  root  of

professional conduct of the media in Zambia and hope that it

will set a good precedent that will inspire a higher standard of

professionalism in the industry.

Signed ………………..……………………………….Date: 18th January 
2010

                 OSCAR CHAVULA
                          CHIEF OPERATIONS OFFICER…”

It was contended that by the words complained of in their natural and

ordinary meaning the Plaintiff meant and was understood to mean that the

2nd Defendant  and  its  management  were  thieves,  ungrateful,  insincere,

disobedient to lawful authority and unethical.  The Plaintiff sent the aforesaid

press statement to all professional bodies and the media houses in Zambia

and was broadcast three times on its own 87.7 FM radio station at diverse

times on 18th January, 2010.  The Plaintiff well knew at the time it sent the

aforesaid press statement to all  the media houses in Zambia that it  was

likely to be opened, read and broadcast by some person or persons in the

employ of the media houses.  The press statement was in fact opened and

read in the ordinary course of business by one Sipho Kapumba, a Director of

the Zambia Chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA).  

It  was  further  contended  that  by  reason  of  the  foregoing,  the  2nd

Defendant has been severely injured in its credibility and reputation and has

been brought into scandal, odium and contempt and has thereby suffered

loss  and  damage.   Particulars  of  the  loss  and  damage  being  that  in

contumelious  disregard  of  the  2nd Defendant’s  rights,  the  Plaintiff  had

refused, omitted or neglected to apologise and retract the aforesaid press

J7



statement and make amends despite a demand for the same by the Plaintiff.

The 2nd Defendant therefore counterclaimed damages for libel; an injunction

restraining  the  Plaintiff  by  itself,  its  servants  or  agents  from  further

publishing the said or any similar libel of and concerning the 2nd Defendant;

interest on the sums found to be due; and costs.

The  Plaintiff  paraded  two  witnesses.   PW1  was  Oscar  Chavula,  a

director in the Plaintiff company.  His witness statement disclosed that on

19th December, 2009 whilst in Kitwe he heard the 12.00 hours news on the

2nd Defendant’s radio station on the Copperbelt frequency modulation 89.9.

To his surprise the radio station aired,  inter alia, four exclusive recordings

notable of which was a telephone interview of Honourable Robby Chizyuka

which he identified to be a production and copyright property of the Plaintiff.

Upon enquiry from the editorial team he was reliably informed by the acting

editor, one Natasha Chikonde that she had discovered evidence to the effect

that the 1st Defendant despite being on leave habitually passed through the

office and he was responsible for  electronically  transmitting the Plaintiff’s

news  bulletins  and  sound  bites  to  the  2nd Defendant.   The  acting  editor

further  informed  him that  the  1st Defendant  had  volunteered  his  private

yahoo e-mail address and password to her and upon conducting a search she

discovered that the 1st Defendant had transmitted various e-mails containing

about one hundred news bulletins and recordings produced by the Plaintiff

company  to  one,  Kenny  Tonga  and  Clive  Saviye  as  per  the  e-mail

correspondence at pages 1 to 7 of the Plaintiff’s bundle of documents.

The witness statement of PW1 also disclosed that he was aware that

Kenny Tonga and Clive Saviye are directors in the 2nd Defendant company

and he considered the former as a friend who he had helped on occasions

when he had breakdowns at his radio station.  For instance, some time in

early 2004 he shared a flat in Handsworth Park, Lusaka with Kenny Tonga

and he had a stint with his radio station in the Plaintiff’s studio when he was

J8



relieved of his duties at Radio Phoenix.  Most importantly, in 2007 the 2nd

Defendant’s transmitter developed a fault and it could not be on air.  Kenny

Tonga  approached  him  knowing  that  he  had  a  spare  transmitter  and

requested that  he  should  help  him while  his  was  being  repaired.   At  no

charge, PW1 assisted him with his transmitter on the understanding that he

would bring it  back after  repairing  his.   After a short  while  Kenny Tonga

informed  him  that  a  component  in  the  transmitter  had  blown  out  and

requested  for  the  spare  part  which  he  gave  him  gratis.   Sometime  in

December  2007  Kenny  Tonga  offered  to  buy  his  transmitter.   Ordinarily

transmitters cost close to K50,000,000.00 including shipping and handling

but he sold it to him at only K16,000,000.00 and the spares were sold at

cost.  He was saddened to learn that the 2nd Defendant through Kenny Tonga

and  Clive  Saviye  had  surreptitiously  entered  into  an  agreement  with  his

member of staff, the 1st Defendant, by which in consideration to the edited

news stories  and sound bites  the  2nd Defendant  would  be  paying  the  1st

Defendant K500,000.00 per month.

The witness statement of PW1 further disclosed that on 20th December,

2009 he charged the 1st Defendant and requested him to exculpate himself

on the discoveries regarding his dealings with the 2nd Defendant without the

permission of and to the detriment of the Plaintiff company but he resigned.

The 1st Defendant has refused to surrender the Olympus recording machine

used for recording the sound bites in issue.  The copyright material in the

news bulletins and the sound bites were transmitted to the 2nd Defendant

from the Plaintiff’s computers and/or personal laptop of the 1st Defendant to

the lap top or computer in Kitwe used by Kenny Tonga and Clive Saviye of

the Defendant company.  The evidence of the transmitted copyright material

belonging  to  the  Plaintiff  was  captured  in  the  2nd Defendant’s  on  air

computers  and  production  computers  and  adapted,  reproduced  and

broadcast on the 2nd Defendant’s  radio frequency modulation of  89.9 FM.

After the Court granted an Anton Pillar Order in favour of the Plaintiff, PW1
J9



searched  the  computers  of  the  2nd Defendant  and  discovered  that  they

formatted or deleted the programmes prior to 30th May, 2010 and installed a

fresh system information which supports the same functions as per page 15

of the Plaintiff’s bundle of documents.   This meant that as apprehended all

the down loads that were transmitted from the Plaintiff’s computer system

could therefore not be traced.  The formatting of the 2nd Defendant’s system

was calculated to defeat the ends of justice by obliterating material evidence

which  he  was  entitled  to  elicit  by  the  Anton  Pillar  Order  granted  to  the

Plaintiff by the Court.  Nevertheless, the hard copy e-mails are conclusive

evidence that there was connivance between the 1st and 2nd Defendants in

stealing  copyright  material  from  the  Plaintiff  and  the  formatting  of  his

computer  system  confirms  that  the  2nd Defendant  was  conscious  that

evidence would have been elicited to confirm the averments of the Plaintiff.

In cross-examination PW1 testified that the news bulletins consisted of

interviews of  prominent personalities, among others, and that other radio

stations had access to the same interviews.  He said that the personalities

they interviewed neither gave the Plaintiff exclusive rights to the interview

material, licence to neither own the product of the interviews nor copyright

in the product of the interviews.  PW1 stated that he was not sure if the news

bulletins were in the public domain and broadcast by other radio stations by

mid September 2009.  He told the Court that he was not sure if the Plaintiff

was not the only radio station which had access to the news bulletins.

It was also his evidence that Hon. Chizyuka gave a press conference at

which journalists from other organizations interviewed him.  PW1 stated that

the actual wording from Hon. Chizyuka which was recorded via telephone

interview from Hon FM became the Plaintiff’s because it was sourced by the

Plaintiff, using its own equipment, employees and resources.  He said that

this was not a public interview.

J10



The witness conceded that media houses shared news and information

generally but there are set rules and procedures for doing that.  He told the

Court that although he was unable to produce them before the Court and did

not  know  who  prepared  them,  the  procedures  were  part  of  journalistic

training.  PW1 testified that he knew Eugine Phiri who had worked for QFM

radio station before he joined the Plaintiff as a journalist.  He said that he did

not know if Eugine Phiri used to furnish the Plaintiff with news stories.  The

witness told the Court that the 1st Defendant was once a news editor at HOT

FM and that he would know if they were getting news bulletins from QFM.

PW1 also  told  the  Court  that  from time to  time he used to  render

assistance to Kenny Tonga and Yar FM and they never paid for the services

he rendered, except for what they bought.

The witness testified that the document at page 12 of the Defendant’s

bundle of documents is the press statement he issued.  He said that they

arrived at US$200,000.00 as damages by using international rates for news

bulletins which is US$2,000.00 per news bulletin.  The witness told the Court

that a news bulletin consists of all the news items in a particular bulletin and

the Hon. Chizyuka story formed part of the Plaintiff’s news bulletin.

PW1 testified that the statements in paragraphs 9, 10 and 11 at page

12 of the Defendant’s bundle of documents were true.  He said that the 2nd

Defendant paid for the spares and transmitter.  He said that in the light of

the documentary evidence showing payment by the Defendant for spares

and the transmitter the said statements are not correct.  

In re-examination, PW1 testified that what gave the Plaintiff rights is

that the material was originated from its newsroom by calling and following

up with its resources and that it was not in the public domain.  He said that if

it was an exclusive story, it was the Plaintiff’s as it was the originator.  It was

his evidence that the news bulletins he was referring to were those that were

J11



exclusively  recorded  from the  Plaintiff’s  radio  station,  including  the  Hon.

Chizyuka’s telephone interview.  He said that the Plaintiff did not complain

about Hon. Chizyuka’s press conference.

PW2 was Natasha Chikonde, a news editor at the Plaintiff company.

Her witness statement disclosed that some time in 2009 PW1 asked her how

news  sound  bites  or  recordings  produced  by  the  Plaintiff  had  found

themselves  with  the  2nd Defendant  on  the  Copperbelt  because  he  heard

them being aired on the 2nd Defendant’s radio station.  She responded that

she knew nothing about it and that perhaps the 1st Defendant would know

since at that time he was the news editor and she was his assistant.  PW1

was upset with her that he had already asked the 1st Defendant who told him

that he had not been to the office that morning.  PW1 then requested to see

their  e-mails  and  she  agreed  and  told  him  that  she  also  had  the  1st

Defendant’s password so that they could check his e-mails as well.

On how she got the 1st Defendant’s password, PW2 stated that as news

editor, he was the recipient of diaries (Government and other organization’s

events  communicated  to  all  media  organizations  from Zambia  News  and

Information Service) on behalf of the Plaintiff.  The 1st Defendant volunteered

the password to her so that when the he was out she could access the e-

mails for diaries as assistant editor.   She accessed the 1st Defendant’s e-

mails and in the sent items box she found several e-mails to which various

news items in issue produced by the Plaintiff were attached and transmitted

to the e-mail  address of the 2nd Defendant’s representative namely,  Clive

Saviye.  PW2 reported her findings to PW1 and copies of the said e-mails

were printed and given to him.

In  cross-examination,  PW2  testified  that  journalists  exchange

information but there is a procedure which is followed.  She said that you

first get permission from your bosses, then you enter into an agreement with

the  other  party;  and  that  if  you  don’t  get  permission  you  have  to
J12



acknowledge the source of your information.  The witness told the Court that

she did not know who formulated the procedure but that they learned this at

school and that it was not in writing.

PW2 testified that she opened the 1st Defendant’s mail box and she got

permission from him.  She said that she opened it on the day he went on

leave but before that he gave her his password to use.  The witness told the

Court that the information she got included diaries and official statements

from other organizations and companies.  She said that she would get news

items from other sources in the 1st Defendant’s mail box.

PW2 also testified that you do not require permission from the source

of the news items if you have to use it but you mention the source.  She told

the Court that they would use the information from the 1st Defendant’s mail

box as news stories and would broadcast the statement.  The witness said

that  a  news bulletin  is  a  combination  of  stories,  sports  and international

news.  It  was  also  her  evidence  that  sound  bites  are  voices,  not  news

bulletins but are part of news bulletins.

PW2 testified that according to the footage of the press statement at

page 12 of the Defendant’s bundle of documents PW1 prepared the press

statement and it was given to her by him for circulation.  She said that she

circulated it to journalists that she knew at Radio Phoenix, Muvi TV, QFM and

Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC).

PW2 also testified that the e-mails from the 1st Defendant’s mail box

contained stories they compiled in the news room from various sources.  She

told the Court that most of the stories had been broadcast and that she did

not know if  the 1st Defendant was sending them before or after they had

been broadcast.   It  was  her  evidence that  the  1st Defendant  left  her  his

password so that he could access incoming materials, most of which was

from Zambia News Information  Service.   The witness  told  the Court  that

J13



those that were sent as their news items from interviews were their product.

She said that a good story would run a maximum of three bulletins in a day

or even the following day and that the duration depends on the significance

of the story as regards when it would get stale.

DW1 was the 1st Defendant. His witness statement disclosed that on

numerous occasions the Plaintiff instructed him to release news items for re-

use by other news organizations.  At the height of Muvi TV’s decision to start

broadcasting on satellite the 1st Defendant obtained an interview with the

Minister  of  Information  and  Broadcasting,  Honourable  Lt.  Gen.  Ronnie

Shikapwasha at the time which it later aired on the Plaintiff’s radio station

news bulletins.  The Plaintiff instructed him to share with Muvi TV the news

item on CD and in hard copy which was later aired on Muvi TV the same day

it was picked up from his office.  It is therefore surprising that in its claim the

Plaintiff alleges that the 1st Defendant as news editor was expressly expected

to keep records  of  the  news items secret  and he would  show numerous

occasions  where,  with  the  full  knowledge  of  the  Plaintiff,  information

between HOT FM newsroom and other news agencies were shared.

The witness statement of the 1st Defendant also disclosed that the lack

of resources such as transport at the Plaintiff’s radio station meant that he

was  called  upon  to  strengthen  his  relationship  with  reporters  from other

news organizations in order to share news gathered at their own cost with

reporters from HOT FM.  There were several times when reporters from FQM,

5FM or Radio Phoenix would be approached by  him to share news with HOT

FM reporters especially stories involving the Republican President gathered

at the International Airport as the Plaintiff could not send its reporters to the

airport due to lack of transport.  On several occasions the Plaintiff benefitted

from this arrangement initiated by the 1st Defendant with the full support and

knowledge of the Plaintiff.  It is therefore unreasonable for the Plaintiff to

claim exclusivity for news stories which were aired on several other media

J14



organizations before being transmitted to the 2nd Defendant’s radio station.

He did not at any time transmit any news items before it was aired on HOT

FM, rendering the Plaintiff’s claim of exclusivity irrelevant.

The 1st Defendant’s witness statement further disclosed that part of

the documents submitted in the plaintiff’s bundle of documents was obtained

illegally as he was on leave when the Plaintiff obtained the said material

without  his  permission.   He  had  commenced negotiations  with  local  and

foreign news organizations with the view of becoming a news correspondent

based in Lusaka because he was planning to quit his position as news editor

due to poor working conditions.  He went for several months without getting

paid his monthly salary and allowances and that he was demotivated after

being denied an educational  loan of  K5,000,000.00  to  further  his  studies

despite several promises by the Plaintiff that he would be assisted.  Due to

the cordial relations that existed with the 2nd Defendant, the 1st Defendant

was  approached  by  the  former  with  a  view  of  becoming  its  news

correspondent.  This arrangement was to be formalized with a contract of

service in February 2010 at which time he would have resigned as HOT FM

news  editor.   The  Plaintiff’s  claim  for  breach  of  ethics  is  not  justifiable

because  it  was  in  a  similar  arrangement  with  one  Eugene  Phiri,  a  news

reporter from QFM, from whom it obtained news items for over a period of

three months whilst he was employed by QFM, a Lusaka based radio station.

The  1st Defendant  expressed  surprise  at  how the  same act  done  by  the

Plaintiff with QFM could not amount to it being unethical.  He denied selling

news items to the 2nd Defendant and that when PW1 called him, he used

unpalatable words which caused injury to his integrity and reputation.  The

Plaintiff’s  claim  that  copyright  existed  in  the  works  produced  is  both

unreasonable and surprising and that its claim should therefore be dismissed

with costs as it lacks merit.

J15



In cross-examination, DW1 testified that the document at page 6 of the

Defendant’s bundle of documents is an employment contract between him

and  the  Plaintiff  and  that  between  September  and  December  2009  this

contract was still  subsisting.  DW1 told the Court that Clause 4(b) of  the

contract required him to obtain prior  consent from the Plaintiff before he

could engage in any paid work.  He said that he did not deny that some news

items were sent to the 2nd Defendant by him during the subsistence of the

contract and that he did not obtain the consent of the Plaintiff to transmit the

news items to the 2nd Defendant.  He also conceded that he agreed with the

2nd Defendant to keep the deal secret until he resigned.

DW1 told the Court that the e-mail at page 1 of the Plaintiff’s bundle of

documents is one of the e-mails confirming his earlier evidence to keep their

dealings a secret.  He said that some news stories were produced during the

contract of employment and others before.  DW1 testified that his dealings

with the 2nd Defendant were not in breach of his contract of employment.  He

said that there was no business gain in the exchange of information and

there was therefore no need for prior consent.

With reference to paragraph two of his witness statement, DW1 told

the Court that the Plaintiff did not instruct him to release the news items for

re-use by other news organizations.  He said that he transmitted news items

only after they had been aired by the Plaintiff.  It was also his evidence that

there is no exclusivity in a telephonic interview unless there is a contract

between the Plaintiff and the person interviewed.  According to DW1 what he

was doing with the 2nd Defendant is what the Plaintiff was doing with Eugine

Phiri.  He conceded that he had not produced any evidence to substantiate

this allegation.  DW1 told the Court that they were using either personal or

the Plaintiff’s equipment when recording and that he was using his lap top in

the news room.  He testified that he did not give back the Olympus Recorder.

J16



In re-examination DW1 told the Court that he did not engage in paid

work with the Defendant and at no time did he receive payment as what

existed were negotiations.  He said that what was to be kept secret were the

negotiations  he  had  with  the  2nd Defendant  until  he  left  the  Plaintiff’s

employment.

It  was  also  his  evidence  that  their  source  of  news  was  walk-in

interviews, phoning or visiting sources and press conferences and that his

sources  of  information  was  not  confidential.   DW1  told  the  Court  that

exclusivity in news pertains to a situation where a news source gives out an

interview and states to the person interviewing him that the story shall only

be aired in your organization.            

DW1 testified that when he decided to resign he wrote to the station

manager that the recorder shall not be returned as the Plaintiff was owing

him some money in unpaid salaries,  allowances and termination benefits.

He said that the recorder is valued at K300,000.00 but he was owed millions

of Kwacha by the Plaintiff.

DW1 also testified that Eugine Phiri approached him that he wanted to

join HOT FM but there was no vacancy at the time and so, he volunteered to

be sending news stories with recordings as a way of winning a place at HOT

FM.  He said that Eugine Phiri was at the time working for QFM.

DW2  was  Kenny  Tonga,  the  2nd Defendant  company’s  commercial

director.  His witness statement disclosed that the 2nd Defendant resolved to

have a correspondent reporter based in Lusaka and sought the services of

the 1st Defendant  to assist  them in finding a commendable reporter  who

would deliver according to their expectations.  The 1st Defendant expressed

interest and said he would only be able to work for the 2nd Defendant after

February 2010 in which period he intended to resign from the Plaintiff’s radio

station.   DW2 advised  that  the  1st Defendant  and  the  news  editor  Clive

J17



Saviye would have to intensify the already existing exchange of stories to try

and  gauge  the  1st Defendant’s  output  in  terms  of  delivery  before  his

engagement as a correspondent  reporter  in  February 2010.   The witness

further advised the 1st Defendant to copy all the e-mails to his account so

that he would be able to assess his ability to deliver before the 2nd Defendant

could engage him.  The 1st Defendant requested that they keep this between

themselves until  he resigned for fear of  being mistreated.  There was no

damage in these actions that were done due to the fact that the institutions

were based in two different provinces and that it was a normal practice in

journalism.  In addition the 1st Defendant’s contract did not restrict him from

engaging into news sharing and being a correspondent reporter.

The  witness  statement  of  DW2 also  disclosed  that  this  relationship

went on until sometime in December 2009 when he received a call from PW1

to the effect that he had heard the 2nd Defendant’s news bulletin at 12.00

hours carrying verbatim, a story he said was exclusive to the Plaintiff and

that the same story had ran on their radio station earlier that day.  A news

story cannot be exclusive when it had been broadcast earlier on during that

day.  An effort made by DW2 to clarify with PW1 by speaking to him proved

futile as the former had a prior engagement.  In the meantime, PW1 lost his

temper  and called  them all  sorts  of  names including  crooks  and that  he

would deal with them once and for all.   After a while PW1 called Vincent

Kapembwa, an employee of the 2nd Defendant who told him that he would

get in touch with him as he was not in the office.  Upon reaching the office

Vincent Kapembwa enquired with the editor on the allegations raised by PW1

and the editor confirmed that the 2nd Defendant had the story through the

correspondence  it  had with  the  1st Defendant.  With  this  in  mind  Vincent

Kapembwa tried to contact PW1 but he was not successful.

The witness statement of DW2 further disclosed that PW1 alleged that

he had helped the Defendant  on different  occasions for  no charge citing

J18



instances when the second hand transmitter and its spare part had broken

down.  This was meant to dent the image of the Defendants because receipts

will show that the transmitter was bought from him at a price he agreed to

and when it  broke down the 2nd Defendant equally  paid for it  in full,  the

amount he quoted.

The witness statement also disclosed that regarding the allegation that

PW1 shared a flat with him, the correct position is that he gave him a place

to stay and in  an effort  to provide for  him as a friend,  DW2 temporarily

moved out of the flat to stay with a girl friend whilst still paying rent and

utilities for the flat PW1 claims they shared.  Further, he was not relieved of

his duties by Radio Phoenix but he resigned voluntarily in order to assist in

the set up of the Plaintiff’s radio station.  They had inadequate resources and

the understanding was that DW2 would be allocated shares in the business

once  it  started  running.   When  the  Plaintiff’s  radio  station  became

operational he realized that things had changed and he had made a mistake

of not signing any documents under the mistaken belief that the people he

was assisting were his friends.  DW2 knew he had lost a lot of money but

picked himself up and decided to resign his position as sales and marketing

director  in  the  Plaintiff  company  upon  giving  one  month’s  notice.   Upon

tendering his  resignation,  DW2 was treated like  an enemy,  sidelined and

looked at with suspicion. To this effect, when the 1st Defendant told him to

keep the issue of engaging him as a correspondent reported a secret until

the air was clear,  he understood what he meant because DW2 had gone

through it.

The  witness  statement  of  DW2  further  disclosed  that  the  proper

procedure in the preparation of news is that it is prepared from start to finish

in the news room, printed and then cast in the on air studio and hard copies

sent back to the news room.  It was therefore not justifiable for the Plaintiff

to look for soft copy evidence of the said bulletins; and that therefore, the

J19



search and seizure  order  was  meant  to  cripple  the operations  of  the  2nd

Defendant  radio  station  knowing  very  well  that  production  and  on  air

computers are the back bone of any radio station.  Two weeks before the

Defendant received court process, PW1 was at his house having lunch with

them and his taking legal action against the 2nd Defendant came as a shock.

They later tried to talk to him with a view to resolving the matter amicably

but he totally refused.  The media statement which was circulated to various

media houses and the one submitted to court are conflicting and untruthful.

In  his  witness  statement  PW1  stated  that  the  Defendant  paid  for  the

transmitter whereas in the circulated press statement to the media houses

by e-mail, he claimed that he gave the Defendant the transmitter and spare

part  for  free.   He  was  therefore  bent  on  maliciously  tarnishing  the

Defendant’s image and getting money out of the 2nd Defendant.

In  cross-examination,  DW2 testified that  the  principle  of  reciprocity

applies in exchanging news but they did not have this kind of arrangement

with  the  Plaintiff.   He  conceded that  in  spite  of  the  absence of  such  an

arrangement news items were coming from the Plaintiff’s news room through

the 1st Defendant.  DW2 told the Court that they did not give the Plaintiff

equipment to capture news/information for or on their behalf and that he

was not aware whether the 1st Defendant was using his own equipment to

capture  information  or  not.   The  witness  maintained  that  there  was  no

requirement  to  obtain  the  Plaintiff’s  permission  because  of  the  already

existing relationships between his news editor and the 1st Defendant; and

that  they  wanted  to  engage  a  correspondent  from  Lusaka  and  the  1st

Defendant  showed  willingness.   The  witness  conceded  that  they  were

receiving news stories and sound bites from the 1st Defendant during the

subsistence of his contract with the Plaintiff.

DW2 testified that  money was discussed in  the e-mail  from the 1st

Defendant  to  him  appearing  on  page  1  of  the  Plaintiff’s  supplementary

J20



bundle of documents.  It was his evidence that by the words, “Am ok with

the deal” in the e-mail at page 1 of the Plaintiff’s supplementary bundle of

documents, the 1st Defendant had accepted the counter offer.  He said that

he  had  not  presented  anything  to  the  Court  which  was  contrary  to  the

contents of the e-mail.

The witness testified that there was no copyright that existed in the

news  stories  and  sound  bites  from the  Plaintiff.   He  said  that  copyright

requires  production  of  a  copyright  certificate  or  contract  from  the

interviewee and that his research revealed that you can copyright something

which is an invention and it would be an infringement if someone used such

material.

DW2 told the Court that the court order was obtained to cripple the

Defendant’s on air operations if it was effected.  He said that the seizure did

not take place but PW1 was allowed to inspect and nothing was seized.

The witness also testified that the statement by PW1 that the Plaintiff

assisted the 2nd Defendant  for  no charge is  incorrect.   He said that they

funded PW1’s trip when he went to install a radio data sender (rds) at their

radio station although they did not pay for the time he took to do the work.

The witness told the Court that they used the Plaintiff’s transmitter before

buying it.

In re-examination, DW2 testified that the sources of news items from

the Plaintiff included press conferences, press releases, political rallies and

one to one interviews.  He told the Court that they did not conclude with the

1st Defendant on how much they would pay him if  he was engaged as a

correspondent.  The witness testified that there is no property in a news item

because news is news at 08.00 hours but not at 11.00 hours and that a news

story is usually aired by one institution.

J21



DW2 further  testified  that  he  found  it  offensive  for  the  Plaintiff  to

circulate the press statement to media houses when the case was before a

court  of  law.   He said that  when it  was aired on the Plaintiff’s  radio,  he

started receiving phone calls  from his  clients in Lusaka, asking why they

would  engage  themselves  in  theft.   DW2  told  the  Court  that  the  press

statement undermined the good intention and confidence the Defendant has

with its clients.  He said that some of the statements were injurious that

wone awards on the Copperbelt as the best radio station.

It  was also his evidence that PW1 told them not to pay him money

because he had business in Kitwe and could install that rds for them if only

they could buy him fuel, which they did.  He told the Court that there had

been no services rendered by PW1 for which they have not paid.

I have considered the evidence on record, written submissions and the

authorities cited by the parties.  The Plaintiff’s first claim is for an injunction

restraining the Defendants from using its  copyright  material  consisting of

news bulletins and information.  The second claim is for an Auton Pillar order

requiring  the  Defendants  to  enter  upon  their  premises  to  enable  them

inspect the on-air computers, production computers and allow a search in

the mail box of one Kenny Tonga for the retrieval and preservation of the

evidence  relating  to  copyright  infringement  complained  of  in  these

proceedings.  As the record shows, these two claims were dealt with at the

interlocutory stage by an order of this Court dated 12th January, 2010.

The third claim is for a declaration that the copyright subsisting in the

news bulletins communicated by the 1st Defendant to the 2nd Defendant were

and  are  intellectual  property  belonging  to  and  constitute  confidential

information, the property of the Plaintiff.  Sections 7 and 8 of the Copyright

and Performance Act Cap 406 of the Laws of Zambia hereinafter called “the

Act” provide as follows:

J22



“7. Copyright is a property which shall subsist in accordance

with this  Act  in  the  products  of  creativity  specified  in

section eight.

8. (1) The products  of  creativity  in which copyright  may

subsist under this  Act  are  the  following  categories  of

works:

(a) original - 

(i) literary works;

(ii) musical works;

(iii) artistic works; or 

(iv) computer programmes; …

(d) sound recordings;

 (e) broadcasts; “

And according to Section 9 of the Act the sound recordings must be

made  or  first  published  in  Zambia  and  the  broadcast  must  be  first

transmitted in Zambia to qualify as copyright.  Further Sections 13 and 14 of

the Act provide that sound recordings and broadcast material subsist for fifty

years from the date of the making and or transmissions respectively.

The  subsistence  of  exclusive  rights  for  the  usage  of  the  sound

recordings and broadcast material is provided in Section 17 of the Act in the

following terms:

“17. (1) The owner of the copyright  in a work shall have, in

accordance with this Act, the exclusive right to do,

or to authorize others to do, in Zambia or on any

ship  or  aircraft  registered  in  Zambia,  the acts  (in

J23



this  Act  called  “controlled  acts”)  specified  in  this

Section in relation to each category of work… 

       (4) The  controlled  acts  in  relation  to  an  audiovisual

work or sound recording are – 

(a) the adaption;

(b) the reproduction;

(c) the publication;

(d) the  broadcasting  or  inclusion  in  a  cable

program;

(e) the communication to the public by any other

means; and 

(f) the important into Zambia of copies;

of  the  audiovisual  work  or  sound  recording,

together  with  any  of  the  controlled  acts  in

paragraphs  (b)  to  (e)  in  relation  to  an

adaptation  of  the  audiovisual  work  or  sound

recording.

      (5) the  controlled  acts  in  relation  to  a  broadcast  or

cable programme are – 

(a) the reproduction;

(b) in the case of a broadcast – 

(i) the re-broadcasting; or

(ii) the inclusion in a cable programme;”

J24



In terms of ownership of the sound recordings and news broadcast, 

Section 10(2) of the Act states in relevant that:

“Subject to this Section, the author of a work shall be the first 

owner of the copyright…”

And “author” is defined in Section 2 of the Act as:

“(a) in relation to an audiovisual work or sound recording, the 

person who causes the audiovision work or recording 

to be made;

(b) in relation to a broadcast, the person who is responsible 

for the contents of the broadcast and for arranging for

its transmission.”

Section 10(3) also provides as follows:

“Where a work other than a broadcast or a cable programme, 

is – 

(a)  made by the author in the course of his 

employment… the employer or the person who 

commissioned the work shall be the first owner of 

the copyright.”

It was submitted on behalf of the Defendants that the Plaintiff has not

shown the existence of copyright in the news items by producing a copyright

licence of the registered interest in the property at the Patents and Company

Registration Agency (PACRA).  I am of the strong view that this argument is

J25



not  supported  by  any authority.   The  Sections  of  the  Act  quoted  above,

particularly  Sections  7,  8  and 17,  clearly  shows that  in  respect  of  sound

recordings and broadcasts, there is no requirement that the copyright must

be registered and a licence obtained from PACRA for the owner to be clothed

with the copyright.  As can be noted above, Sections 13 and 14 of the Act

stipulate that copyright in sound recordings and broadcast material subsists

for fifty years from the date of their making and or transmission.

It was also contended on behalf of the Defendants that the Plaintiff is

not the owner of the news items transmitted to the 2nd Defendant by the 1st

Defendant.  In my view, Section 10 of the Act deals with this issue in very

clear  terms.   According  to  this  section  the  employer  or  the  person  who

commissioned the work shall be the first owner of the copyright.  There can

be no doubt that the Plaintiff is the owner of the news items.  The news items

were prepared by the Plaintiff’s staff using the Plaintiff’s equipment.  This

work was therefore commissioned by the Plaintiff.

The  foregoing  reasons  I  cannot  agree  more  with  the  Plaintiff’s

submissions that the sound recordings and news stories transmitted by the

1st Defendant to the 2nd Defendant were property belonging to the Plaintiff

because they were made and recorded for the Plaintiff by its journalists and

reporters including the 1st Defendant in the course of their employment.  I

also agree with the Plaintiff that the copyright in the sound recordings and

news editions vested in the Plaintiff.  

For the foregoing reasons I declare that the copyright subsisting in the

news bulletins communicated by the 1st Defendant to the 2nd Defendant were

and are intellectual properties belonging to the Plaintiff.

J26



From the foregoing, I find that the Plaintiff is entitled to damages from

the 2nd 

Defendant  occasioned  by  the  Defendant’s  infringement  of  its  intellectual

property.   The  

Plaintiff is claiming damages of US$200,000.00 from the 2nd Defendant for

loss  suffered as  a  result  of  theft  of  its  one hundred news bulletins.   No

evidence was produced to prove this quantum.  I refer the issue to quantum

of damages for assessment by the Deputy Registrar at Chambers.

The Plaintiff’s fourth claim is for damages against the 1st Defendant for

breach  of  a  written  contract  of  service  dated  13th February,  2009  made

between the Plaintiff and 1st Defendant.  The said contract appears at pages

6 to 9 of the Defendants’ bundle of documents.  Clause 4 of the Contract is

pertinent and provides as follows:

“4.   Commitment and Devotion to business

(a)  You  are  required  to  devote  your  whole  time,

attention to the  duties  as  outlined  in  your  job

description, and you shall do  all  in  your  power  to

promote, enhance, develop and extend  the  business

of HOT FM.

(b)  You shall not without the company’s prior consent…

be employed or engaged or be in any paid work of any

kind whatsoever… subsequently  you  shall  not  use

company time  and/or  resources  for  personal

business gain or for furtherance  of  your  personal

business.  In the event that you  wish  to  engage  in

other creative, advertising, media, entertainment,

J27



promotion, public or consultancy work, it shall  be

selectively  be  considered  under  clearly  agreed  and  

written  terms  that  do  not  create  a  conflict  of

interest via or viz-a-vis  the  company’s  business

interest.  In any case, this shall only be permitted to

be conducted in your own private time without any use

of company equipment in your care e.g.  Laptop,

recorders, OB equipment and/or any peripherals.”

The above clause clearly shows that the 1st Defendant was forbidden

from engaging in paid work outside his employment without the Plaintiff’s

prior consent.  As aptly submitted on behalf of the Plaintiff, the 1st Defendant

was  proscribed  from  being  engaged  as  a  correspondent  with  the  2nd

Defendant without the former’s  prior  consent.  However,  the evidence on

record clearly shows that the 1st Defendant was sending news bulletins and

sound recordings to the 2nd Defendant from the Plaintiff’s news room without

the prior consent of the Plaintiff.

The evidence on record also shows that for the services rendered to

the 2nd Defendant, the 1st Defendant was receiving K500,000.00 per month.

This is confirmed by an e-mail from the 1st Defendant to the 2nd Defendant’s

Kenny  Tonga  dated  15th September,  2009  appearing  in  the  Plaintiff’s

supplementary bundle of documents which reads:

“Ok.  I hope you are good.  Great to hear from you.  We can

start  with  a  round  figure  of  500  pin  per  month  with  a

guarantee that you will receive all the big stories from Lusaka.

They will be edited and almost ready to air.  Tell mw what you

think.”

J28



The  1st Defendant  contrived  to  extricate  himself  from  liability  by

testifying in re-examination that he did not receive any payment from the 2nd

Defendant  as  what  existed  were  negotiations.   This  argument  cannot  be

sustained considering that the whole arrangement was shrouded in secrecy.

I also do not accept the evidence of DW2 that the 1st Defendant was to start

working for the 2nd Defendant only in February 2010 after resigning.  None of

the e-mails appearing in the Plaintiff’s and Defendants’ bundle of documents

exchanged  between  the  1st and  2nd Defendants  support  the  Defendants’

contention.

For the foregoing reasons I find that the 1st Defendant was in breach of

the written contract of employment entered into with the Plaintiff dated 13th

February,  2009.   Consequently,  I  hold  that  the  Plaintiff  is  entitled  to

damages.  These  damages  shall  be  assessed  by  the  Deputy  Registrar  at

Chambers.

The fifth claim is for an enquiry into what damages have been and may

be  suffered  by  the  Plaintiff  by  reason  of  the  1st Defendant’s  breach  of

confidence in making use of the Plaintiff’s confidential information.  I have

since determined in respect of the fourth claim which is interrelated with this

one that the damages shall be assessed by the Deputy Registrar.  This will

also take care of the fifth claim.

The sixth and seventh claims are in the alternative to the preceding

claims.  Consequently no additional award can be given to the Plaintiff on the

alternative claims.

The eighth claim is for interest.  I award interest on the amounts to be

assessed by the Deputy Registrar at short term bank deposit rate from 8th

J29



January, 2010 to the date of assessment and thereafter at the lending rate

as determined by the Bank of Zambia from time to time until full settlement. 

I  now turn  to  the  2nd Defendant’s  counter  claim  for  libel.   The  2nd

Defendant contended that it has been severely injured in its credibility and

reputation and that it has been brought into scandal, odium and contempt

and has thereby suffered loss and damage.  The 2nd Defendant did not call

any  witnesses  to  prove  the  loss  and  damage  it  has  suffered.   Most

importantly a perusal of the article complained of indicates to me that its

contents are not untrue.  For examples, DW2 conceded in cross-examination

that  the  2nd Defendant  did  not  pay  for  the  time  PW1  worked  on  the

installation of their  radio data sender at their  radio station and that they

used the Plaintiff’s  transmitter before buying it.   I  therefore find that the

Defendant’s counter claim has no merit and it is accordingly dismissed costs

following the event and shall be taxed in default of agreement. 

DELIVERED THIS 30TH DAY OF APRIL 2012. 

_______________
C. KAJIMANGA

COURT

J30


	IN THE HIGH COURT FOR ZAMBIA 2010/HPC/0003 AT THE COMMERCIAL REGISTRY
	HOLDEN AT LUSAKA
	BETWEEN:
	AND

