
( 

IN THE HIGH COURT FOR ZAMBIA 
AT THE PRINCIPAL REGISTRY 
HOLDEN AT LUSAKA 
(Civil Jurisdiction) 

BETWEEN: 

ISAAC CHIPAMPE 

BRYSON MUMBA 

LULATO K. NYENDWA 

vs 
ANTHONY MUKWITA 

2 0 SEP 2017 

KASABO KALUSA (Sued as Proprietor of an 

2015/HP/0544 

1 ST PLAINTIFF 

2ND PLAINTFF 

3RD PLAINTIFF 

1 ST DEFENDANT 

Online Media Publication known as Mwebantu New Media) 2ND DEFENDANT 

BILLY KAZOKA 3RD DEFENDANT 

RADIO PHOENIX(1996) LIMITED 4TH DEFENDANT 

BEFORE HONORABLE JUSTICE MR. MWILA CHITABO, SC 

For the Plaintiffs: Mr. N.N Mbao of Mesdames Nkusuwila 
Nachalwe Advocates 

For the Defendants: Ms. M. Mbuyi of Messrs !tuna Partners 

JUDGMENT 

Cases Referred to: 

1. John Namashoba Muchabi v Aggrey Mwanamufwenga (1987) 
ZR 110 



( 

2. Jonathan W.M Kalonga and Zambia Printing Company 

Limited V Titus Chisamanga and Joyce Vinkumba ( 1 988-

1989) ZR 52 

J2 

3. Michael Chilufya Sata v Chanda Chimba IIL Zambia National 

Broadcasting Corporation, Muvi TV Ltd., Mobi TV 

International Limited 2010/ HP/ 1282 

4. Rodger Chitengi Sakuhuka v Sassassali Ningu. Attorney 

General, Times of Zambia Limited, Times Printpak Zambia 

and Limited Newspaper Distributors Limited (2005) ZR 39 SC 

5. Times Newspapers Zambia Ltd v Lee Chisulo (1984) ZR 83 

(SC) 

6. Wacha v Zambia Printing Co. Ltd (1975) ZR 199 

7. Zambia Publishing Company Limited v A. Zaloumis and K . 

Mathis ( 1978) ZR 1 0(SC)SC 

8. Zambia Publishing Co. Ltd. v Kapwepwe (1978) ZRl 5 

9. Zambia Publishing Company v Kakungu (1982) ZR 167 

Legislation: 

1. The Defamation Act Chapter 68 of the Laws of Zambia 

Works Referred to: 

1. Gatley on Libel and Slander 6th Edition 

The Plaintiffs instituted this action against the Defendants by 

way of Writ of Summons accompanied by a Statement of Claim. 

The Plaintiffs claimed the following reliefs: 

1. Against the Defendants and each of them: 

1. Compensatory damages 



J3 

11. Exemplary damages 

111. Interest on the damages claimed 

2. An Order of injunction restraining the 1 st
' 2

nd 
and 3

rd 

Defendants whether by themselves or agents or otherwise 

and the 4th named Defendant by its directors its servants or 

otherwise from further writing or publishing or causing to 

be aired or distributed any words or news referred to in 

paragraph 4 of the Statement of Claim herein or any similar 

words defamatory of the Plaintiffs. 

3. An Order that the Defendants broadcast both on air and by 

way of printed media specifically the Zambia Daily Mail 

Newspaper an apology and retraction of the defamatory 

publication and broadcast. 

4. Any other relief the Court may deem fit. 

5. Legal costs. 

In the Plaintiff's Statement of Claim revealed that the 1 stPlaintiff 

( was a former Managing Director of Zambia Daily Mail while the 

2 nd and 3 rd Plaintiffs were at a ll material times employees of 

Zambia daily mail as Managing Director and Human Resource 

and Administrative Manager respectively. 

It also revealed that the 1 s t Defendant was at all material times 

the author of defamatory words and statements that were 

published on the 2 nd Defendant's electronic news website known 

as "Mwebantu New Media" and broadcast on the 4th Defendant's 

radio station. 



C 

J4 

The 3rd Defendant was at all material times a News Editor and an 

employee of the 4th Defendant that published and broadcast 

defamatory words and statements authored by the 1 st Defendant 

on the news aired by the 4 th Defendant. 

It was contended that on 24th February, 2015 at 18:00hrs the 2 nd 

Defendant caused to be posted on his electronic news website 

and the 3rd and 4 th Defendants caused to be broadcast on air a 

malicious story authored by the 1 st Defendant which contained 

statements that were economical with the truth. 

The Statement of Claim contended that the words in these 

articles in their natural and ordinary meaning meant that 

Plaintiffs were guilty of corrupt practices, abused their authority 

and that there were still on-going investigations currently being 

don e in order to take executive action on the matter against the 

Plain tiffs. 

It went further to state that the said words meant that the 

Plaintiffs were so corrupt that they even went a step further and 

( illegally terminated the 1 s t Defendant's contract to enable them to 

easily facilitate corrupt practices in the manner they outsourced 

the printing company when in actual fact the 1 st Defendant's 

contract of employment was terminated lawfully. 

The Plaintiffs contended that the ACC had cleared them of any 

allegations of wrongdoing or abuse of authority of office and the 

Defendants had in their possession a letter to that effect but still 

went ahead and maliciously broadcasted and published distorted 

information. 



( _-

( 

JS 

In the Defendants defence it was admitted that the 2 nd Defendant 

published the article complained of but denied that the same was 

defamatory in nature nor was it maliciously broadcasted by the 

4 th Defendant. It was contended that the 4 th Defendant 

broadcasted the said article with the sole intent of informing the 

general public about current affairs and what goes on in 

government institutions. 

It must be noted that the Plaintiffs filed in a notice of 

discontinuance of the action as against the 1 st Defendant only on 

16th June, 2016. The matter is therefore with respect to the 2nd, 

3rd and 4 th Defendants. 

The Plaintiff had two witnesses the first of whom was Mr. Isaac 

Chipampe, the 1 st Plaintiff herein who testified that on 24th 

February, 20 15 he was on his way home when he was alerted by 

a former colleague to tune to the 4 th Defendant's radio station 

where they were a bout to read a story about him. The story was 

that the ACC h ad established a case against himself and two 

other Directors at the Zambia Daily Mail. The story said the 3 

directors abused K350million unreb a sed and that they single 

sourced a company for printing works. 

He testified that the story a lso said that they did not consult the 

Permanent Secretary in the Ministry of Information and 

Broadcasting, Mr. Emmanuel Mwamba. Further that no 

consultations were made with the 1 s t Defendant who was the 

Deputy Managing Director at the time. The ACC was said to have 

directed the Permanent Secretary to take executive action against 

the three a nd that the three Pla intiffs would be prosecuted. 



J6 

He narrated that he then called the Permanent Secretary of 

Information and Broadcasting at the time Mr. Charles Kasolo to 

inquire over the story he had just heard but Mr. Kasolo did not 

comment. He then called the 3 rd Defendant and asked him if he 

had facts over the story they had just run and he informed him 

that there were people who were working against him and he that 

he had a letter from the ACC, a copy of which he would avail to 

him. They agreed to meet at PWl 's office on 25th February and 

indeed on the morning of the 25thFebruary, 2015 the 3 rd 

Defendant went to his office and showed him the letter he 

wasreferring to. 

According to the witness, the contents in the letter from the ACC 

and the contents of the news item were different particularly that 

the letter said that the Director General had actually stated that 

the ACC would not continue the case against the three Plaintiffs. 

Further, that the letter did not mention the name of Mr. 

Emmanuel Mwamba who was mentioned in the news item 

neither did the letter mention Mr. Anthony Mukwita nor that the 

( three would be prosecuted as broadcasted. 

When he queried the 3 rd Defendant over the concerns he had he 
' 

mentioned that the 1 st Defendant was the author of the story that 

was read on Radio. He narrated that he then went to see the 

Permanent Secretary and showed him the said letter which 

according to him did not show much interest and told him that 

when you are in public office some fighting was expected. He 

contacted his colleagues the 2nd and 3 rd Plaintiffs and they said 

that the only way they would know that the letter was authored 



J7 

by the 1 st Defendant was if the story was forwarded to PW 1 which 

would show the source of the original story. The 3 rd Defendant 

forwarded the email containing the story to the Plaintiffand 

indeed it revealed that the emails were from Lubinda Lubinda 

which was the name the 1 st Defendant usedon his emails. He 

said he knew this because he was his deputy at the Zambia Daily 

Mail. 

He said that because of the said publication he and the other 

Plaintiffs instituted this suit against the four Defendants as they 

( _· felt that their reputations were seriously injured by the 

publication as this was seen by the out pour of negative 

comments and insultswhere the three were branded as thieves. 

( 

The letter from the 1 s t Defendant was produced and admitted into 

evidence and m arked Pl.The same read as follows: 

Isaac Chipampe, Bryson Mumba in Corruption Scandal 

"The Anti-Corruption Commission (ACC) has established a 

case against former Zambia Daily Mail Managing Director 

Isaac Chipampe together with the current Managing Director 

Bryson Mumba after the duo abused up to K350, 600 rebased 

or more than K350million unrebased. 

Apparently Chipampe who was entitled to approve only 

KS0, 000 in tenders s MD of state run company that depends 

on tax payers money went on the limb while working with 

Mumba and a Lutato Nyendwa, the Director fluman Resource 

raising suspicions from colleagues from the production 

department. 



( 

( 

Chipampe, Nyendwa and Mumba however, without 

consulting f ellow directors such as the Deputy Managing 

Director Anthony Mukwita and without consulting the 

Permanent Secretary Mr. Emmanuel Mwamba engaged a 

private firm called Rank Graphics whom they paid tax payers 

money amounting to more than K350, 000." 

At page 2 of the publication it went further to state that: 

The trio led by Chipampe were responsible for illegally 

terminating the contract of the former Managing Director Mr. 

Anthony Mukwita due to his strong adherence to following 

laws" 

Chipampe is now a Junior Director at the Ministry of 

Information while Mumba and Nyendwa remain at the 

Zambia Daily Mail despite the deep scar of corruption that 

hangs over them: 

Mr. Chanda Kasolo, the information Permanent Secretary is 

expected to take executive action on the matter in order to 

send a clear rnessage that graft state institutions involving 

tax payers' money will not be tolerated." 

J8 

The witness told the Court that in his 25 years of practicing 

journalism it was unethical for a journalist to use a source to 

publish a story without investigating or calling to verify the story. 

He said that the story in the first paragraph said that the ACC 

had established a case against the Plaintiffs but according to the 

witness it was the Court that could establish a case against 

them. He said there was no evidence to support the assertion 



( 

J9 

that the Plaintiffs abused K350million old currency. He denied 

being unprofessional officers who went the whole way to 

terminate the appointment of the former Managing Director, the 

l st Defendant, in order to continue their illegal activities. 

The witness felt greatly injured by the story and sought for 

compensation by the Defendants for injury caused to his 

reputation. 

In cross examination the witness told the Court that he was 

injured by the statement saying that the trio led by the witness 

were responsible for terminating Mukwita's contract but admitted 

that the same statement was not in document No. 1 of the 

Defendant's bundle of documents. He however mentioned that 

that was not the only defamatory statement that he had been 

injured by. He said that contrary to the statement in issuethere 

were no charges against the Plaintiffs. 

He explained that while h e was Managing Director at Zambia 

Da ily Mail the image setter broke down and to ensure production 

( because newspapers come out everyday, they outsourced many 

companies and Graphic was one of those companies. He denied 

paying them K350, 600 reba sed for services. He did not 

remember how much was paid but he remembered that they 

were paid in bits and pieces. He said as Managing Director of 

Zambia Daily Mail he did not have authority to offer contracts 

beyond KSO, 000 which was stated in the letter from the ACC. He 

however said that the sum of K350, 000 was not in excess of the 

authority he had to offer contracts. 



JlO 

He further stated that with respect to the termination of the 1 s t 

Defendant, Mr. Mukwita was not mentioned. He explained that 

he called Radio Phoenix on 24th February, 2015 and he lodged a 

complaint the following day. He however noted that the 3 rd 

Defendant apologized and there was an apology broadcasted on 

the News bulletin of Radio Phoenix. 

In re-examination the witness clarified he gave an order to Rank 

Graphics and it was for less than KS0,000. He further clarified 

that the apology h e referred to was from the 3rd Defendant and 

( not from the 4 th Defendant. 

PW2 was Bryson Mumba, the 2 ndPlaintiff herein. He testified that 

on 24 th February 2015 he received a call from the 1 st Plaintiff at 

around 19 :00hrs inthe evening who asked him if I had listenedto 

Radio Phoenix news at 18:00. He told him that there was a story 

tha t h a d been run on Radio Phoenix about himself the 1 st 

Plaintiff and the 3 rd Plaintiff about a scandal that had happened 

at Zambia Da ily Ma il. 

( The witness said they decided to have a meeting the following day 

over the issue. That evening he received calls from his brother 

and a friend over the story. The three Plaintiffs had the meetino-
b 

where they discussed the matter and decided that because of the 

falsehoods contained in the report they would write to the 4th 

Defendant to retract the story and apologise. The letter was 

written by PW 1 and during the discussions they agreed that they 

had to get to the source of the document. He said that PWl got 

the source of the story through emails that were sent to him by 



( 

Jll 

the 3rd Defendant and it was discovered that the story was 

authored by the 1 st Defendant. 

There was also a letter that was written by the Director General 

of the ACC marked secret which was sent to the 4 th Defendant. 

After referring to that letter the 3 rd Defendant apologized. He 

narrated that they moved the Court because they felt defamed by 

the story that was authored by the 1s t Defendant and was 

broadcast on radio by the 4th Defendant and on the internet by 

the 2nd Defendant. 

He told the Court that the three were defamed because the story 

contained falsehoods which were that: 

l . That the ACC had established a case against them which 

was not true because in the letter from the ACC it was 

stated tha t they were not going to prosecute the suspects 

2. The story h ad referred to Mr. Emmanuel Mwamba was the 

permanent secretary of the Ministry of Information and 

Broadcasting. 

3. The story said the trio were responsible terminating illegally 

the contract of the 1 s t Defendant was not true because the 

1 s t Defendant's contract was terminated by the Board of 

Directors and not the Plaintiffs. 

4. The story further stated that they ACC were considering 

whether to prosecute the Plaintiff or not but was not true. 

5. That the Plaintiffs had sidelined the Deputy Managing 

Directors during the procurement for the services of printing 

the plate was not true because management meetings were 

held to consider the procurement. 



J12 

6. The story also said that the Managing Director had exceeded 

his authority of awarding contracts up to KS0 ,000 which 

was not true because the contract was a rate based contract 

which contract involved agreeing a rate for each unit of 

production and the rates were within the Managing 

Director's threshold and payments were made as per 

contract weekly for less than KS0,000. 

7. Further that the title of the story talked about corruption 

when there was no corruption involved. 

( It was for these reasons that the Plaintiffs felt they were defamed 

and came to Court to consider damages from the defamation for 

the injury caused to him and his colleagues and that his 

reputation had bee n ruined. He said he lost his job as Managing 

Director and if anyonewas to search for his name on the internet, 

the false stories com e up. 

( 

It was his testimony that without the truth being told the stories 

that were on the internet would be taken for the truth when in 

fact not. 

In cross examination he told the Court that they got two 

documents through PW 1 that came from the 3rct Defendant which 

were a letter from the ACC and the story that was offered by the 

1 st Defendant. He said he was not found guilty of abuse of 

authority. 

He said he did not listen to the news on the 24th of February nor 

was he given a script that was read that day. He admitted that 

the things he had said in relation to the 4 th Defendant were based 



J12 

6 . The story also said that the Managing Director had exceeded 

his authority of awarding contracts up to KS0 ,000 which 

was not true because the contract was a rate based contract 

which con tract involved agreeing a rate for each unit of 

production and the rates were within the Managing 

Director's threshold and payments were made as per 

contract weekly for less than KS0,000. 

7. Further that the title of the story talked about corruption 

when there was no corruption involved. 

( It was for these reasons that the Plaintiffs felt they were defamed 

and came to Court to consider damages from the defamation for 

the injury caused to him and his colleagues and that his 

reputation had been ruined. He said he lost his job as Managing 

Director and if anyonewas to search for his name on the internet, 

the fa lse stories come up. 

( 

It was his testirnony that without the truth being told the stories 

that were on the internet would be taken for the truth when in 

fact not. 

In cross examination h e told the Court that they got two 

documents through PW 1 that came from the 3rd Defendant which 

were a letter from the ACC and the story that was offered by the 

1 st Defendant. He said he was not found guilty of abuse of 

authority. 

He said he did not listen to the news on the 24th of February nor 

was he given a script that was read that day. He admitted that 

the things he had said in relation to the 4 th Defendant were based 



J14 

referred to him and his colleagues as having been responsible for 

the termination of the 1 st Defendant's contract which was a 

falsehood that was contained in the story authored by the 1 st 

Defendant. 

He said that 1n terms of his termination of employment, no 

reasons were given to him and he was of the view that what had 

been written about him had affected the termination of his 

contract as this came two months after the story was published. 

He said that it the Minister of Information and Broadcasting who 

( terminated his contract and not the 4 th Defendant. He denied 

that the ·claim against the 4 th Defendant was hearsay because he 

had requested for the transcript for the story that was broadcast 

which was given through his lawyer. 

In re-examination he told the Court that he was not found guilty 

of abuse of authority by ACC and the last but one paragraph in 

the letter from the ACC said they were not going to prosecute the 

suspects. 

( PW3 was Mr. Lulato Kenneth Nyendwa, the 3rd Plaintiff herein. 

He testified that on 24th February, 2015 he was driving home 

along Kafue Road when h e h eard the 18:00hrs news on Radio 

Phoenix. One of the news items shocked him so muchwhich said 

that they were being investigated by the ACC. He narrated that 

h e remembered the n ews item saying that the three Plaintiffs had 

been found with a case of abuse of office and the matter was 

being handled by the Permanent Secretary for the Ministry of 

Information Services for executive action. 



115 

That evenino he received calls from concerned colleagues and 
b 

wondered how the news got to radio phoenix. The following day 

he met with PW2 and agreed to write a letter to the 4 th Defendant 

asking them to retract the story and apologise. They also wanted 

to know the source of the story and they asked PW 1 to request 

the News Editor for the 4 th Defendant to forward the email that 

they had received the story from. 

He said he later learned that the email was sent to PWl by the 3 rd 

Defendant where it was discovered that the 1 st Defendant 

( authored the story and it was published by on Mwebantu news 

media and was broadcast on the 4 th Defendant radio station. He 

asserted that he felt greatly injured by the story as their 

reputations were in tatters. 

C 

According to him the 1 st Defendant received the letter and 

rewrote it so that it could portray a bad imageof the Plaintiffs. He 

said the story in part stated that the three of them were 

responsible for terminating the contract of the 1 st Defendant and 

that the ACC had established a case against them. The story 

further stated that they did not consult the l st Defendant and the 

Permanent Secretary before giving a contract to Rank Graphics. 

He testified that these a llegations were false because as Senior 

Management they were not responsible for terminating the 

contract as the same was terminated by the Board. He further 

stated that there was no need to consult Mr. Mwamba because 

the Permanent Secretary at the time was Mr. Amos Malipenga. It 

was his a ssertion that they were accused of going on a limb to 

promote corruption in the articles which went to the core of their 



( 

( 

J16 

reputation and hence this suit was institutedto seek 

compensationfor defamation. 

In cross examination the witness told the Court that 4 th 

Defendant should compensate himfor carrying out any 

falsehoods on the 24th of February, 2015. He said he did not read 

the bulletin but that there wasf alsehood in the storythat the 

Plaintiff did not consult the 1 st Defendant and the Permanent 

Secretary. 

He explained that the reason why the Permanent Secretary and 

the 1 st Defendant were not consulted was because procedurally 

there was no reason to consult them. According to him the 

statement tha tthe 1 st Defendant and the permanent were not 

consulted was not defamatory in itself. However, when it was put 

in a story and put on social media and was trying to make them 

look like they were carrying out deeds without due authority. 

He stated that the statement that procedure was not followed in 

terms of procurement because the quotations were supposed to 

be collected and evaluated by the technical committee which was 

not done was inaccurate . The witness stated that procurement 

fell under his directorship and they had a crisis to manage a 

crisis and the Procurement Act provides for single sourcing in 

such circumstances. 

He stated that it was only the Court that could establish a case 

against the Plaintiffs.He admitted that the letter did not include 

the story that the trio went on a limb of corruption. 



J17 

The Defendants called one witness Mr. Moemedi Owen Rampha 

a Broadcast Management Consultant. He testified that at the 

time of the broadcast in issue he was Managing Consultant. It 

was his testimony that he believed that the station was innocent 

of any claims lodged by the Plaintiffs because to his knowledge 

the station followed the journalistic principles and media ethics. 

These ethics were prescribed in the Media Code of Ethics which 

is instituted and driven by MISA Media Institute of South Africa 

which was distributed to all media houses freely to assist and 

guide them. 

He stated that there was fair, accurate and balanced reporting 

affording an aggrieved party a right of reply and offering an 

apology. According to him the news bulletin in question 

contained information which was fair and accurate as per the 

findings that were published in the ACC letter. The subsequent 

issue of balanced reporting was covered the following day In 

another bulletin that a fforded the Plaintiff the opportunity to 

respond to the contents of the broadcast in the bulletin ID 

( question. 

He testified that the 2 nd bulletin was the one that referred an 

opportunity to respond. The third aspect which was an apology 

by the 3 rd Defendant to the 1st Plaintiff was also carried out in the 

2nd bulletin. These bulletins were aired the very n ext day with the 

same amount of prominence as the first bulletin and was also 

aired at the same time as the earlier bulletin. The said apology 

was contained at page 2 of the Defendant's bundle of documents. 



J18 

He stated that with respect to the letter from ACC, he would not 

say that the Plaintiffs were cleared of charges levelled against 

them. 

In cross examination the witness told the Court that the media 

had a responsibility to report issues of public interest and these 

were issues which the public was directly or indirectly affected by 

and the public was in need of such information. He said that 

these usually revolved around public office, state owned 

institutions, individuals of high public profiles, accountability 

(_ and governance issues. He further stated that the 4 th Defendant 

issued an apology not because they were wrong but because the 

parties had not been given a right to reply in the first bulletin 

which was remedied in the 2 nd bulletin. 

When the Defendants closed its case the Court issued an Order 

for Directions and the 4 th Defendant filed its submissions on 15th 

August, 2017 while the plaintiff with leave to file out of time filed 

in written the ir submissions on 6 th September 2017. 

( The Plaintiffs submitted that according to the case of Zambia 

Publishing Co. Ltd. v Kapwepwe (1978) ZRlS it was stated 

that where words were alleged to be defamatory in their ordinary 

meaning, a Plaintiff needs only to prove that they were published. 

That if the words are alleged to bear a defamatory innuendo, it 

was necessary to prove no more than the extrinsic facts known to 

one or more of the persons to whom the words were published 

which would cause the words to convey the defamatory 

imputation. 



J19 

They further referred to the case of Rodger Chitengi Sakuhuka 

v Sassassali Ningu. Attorney General, Times of Zambia 

Limited, Times Printpak Zambia and Limited Newspaper 

Distributors Limited (2005) ZR 39 SC on the meaning of libel. 

They also cited the case of Wacha v Zambia Printing Co. Ltd 

(1975) ZR 199 where it was held that a statement of suspicion 

was defamation and that it was even more so where it amounted 

to an imputation of guilt. 

It was the Plaintiffs' submission that it was evident that the 

( nature of the underlying matter was such that the defamatory 

article by the Defendants proved to disparage the Plaintiffs in 

their profession as they are all prominent figures in the media 

sector. They argued that the said article brought them into 

disrepute especially with regards to their peers, subordinates and 

the populous as a whole. They submitted that it was obvious that 

a prudent and right thinking person would conclud e, from the 

articles complained of, that the Plaintiffs were corrupt individuals 

who had no regard to procedure and could do anything to 

( 
champion their cause of corruption. 

It was further submitted that it was not the duly of the Plaintiffs 

to prove the statement was false but had to prove that the 

statement was defamatory. They argued that according to the 

case of John Namashoba Muchabi v Aggrey Mwanamufwenga 

(1987) ZR 110 it was not necessary for the Plaintiffs should 

speak of defamatory statement verbatim. It was merely enough 

for the Plaintiffs to show that the Defendants meant that the 



J20 

Pl · 'ff b h d procedures and that they a1nti s were corrupt, reac e 

neglected the law in their duties. 

With regard to the apology rendered by the 4 th Defendant it was 

submitted that the Defamation Act provides for the effect of such 

an apology. It was submitted that section 10 of provides for 

requirements in order to validate an apology. 

The Plaintiff argued that the Supreme Court while 

consideringthe effect of an apology in a claim for defamation in 

the case of Jonathan W.M Kalonga and Zambia Printing 

(_ Company Limited v. Titus Chisamanga and Joyce Vinkumba 

(1988-1989) ZR 52 SC stated that: 

"Where publication of the defamation is restricted, that 

w as a matter which should be taken into account to 

reduce the da ,n ages. An adequate apology, no matter that 

it was tendered late, has the effect of exterminating the 

seriousness of the defamation and therefore of the 

quantum of dam.ages." 

( - It was their submission that the 4 th Defendant radio station 

exhibited gross negligen ce in its broadcast by virtue of which the 

station waived qualified privilege thus have no defence 

whatsoever for the defamatory statement made on the 24th of 

February, 2015 against the Plaintiffs alleging that they were 

being investigated for corruption and the 4th Defendant's 

purported apology was lacking in the sense that it did not satisfy 

the requirements of section 10(2) of the Defamation Act. 



J21 

They urged the Court to disregard the apology as it was not 

sufficient to the Plaintiffs reputation.They added that the effect of 

a n apology was not to exterminate liability in defamation. They 

submitted that the Supreme Court had guided that an apology 

merely reduced the seriousness of the defamation and speaks to 

damages to be awarded by the Court. 

It was the Plaintiffs further submission that the defence of 

justification could only lie successfully if the imputation was true 

not only in substance but a lso in fact. This was the effect of the 

( holding of the Supreme Court in the case of Zambia Publishing 

Company Limited v A. Zaloumis and K. Mathis (1978) ZR 

1 O(SC). They argued that the Defendants at trial could not speak 

to the truth of the contents of their bulletin including the 4 th 

Defendantwhich admitted that even though it was expected to 

verify the news before airing it. 

They argued that the Defendants did not practice responsible 

journalism as per good practice in the media industry and cited 

the English case of Reynolds v Times Newspa per Ltd(2001) 2 AC 

127. 

The 4 th Defendants submitted that the news a ired by the 4th 

Defendant was exactly in line with the finding of the ACC. They 

cited the case of Michael Chilufya Sata v Chanda Chimba Ill , 
Zambia National Broadcasting Corporation, Muvi TV Ltd., 

Mobi TV International Limited 2010/HP/1282 which 

addressed various issues relating to defamation. 



J22 

They submitted that the 4 th Defendant Broadcasted news that 

was fair, accurate and substantiated by facts which the ACC had 

investigated, published the findings thereof. They argued that the 

Plaintiffs had admitted the findings of the ACC were accurate. 

They submitted that the 4 th Defendant behaved as responsible 

journalists without malice or intention to defame the Plaintiffs. 

The 4 th Defendant also submitted that they offered the Plaintiffs 

with a right of reply and subsequently broadcasted an apology 

the very following day. They stated that this was for the sake of 

( clarifying any words which appeared in accurate according to the 

Plaintiffs. They cited the case of Times Newspapers Zambia Ltd 

v Lee Chisulo (1984) ZR 83 (SC) where it was held that: 

"an adequate apology will, in most cases virtually expunge 

the damages arising out of any defamation. This is so even 

where such apology is tendered late" 

It was the 4 th De fendant's final submission that in view of the 

authorities cited and the evidence on record, the Defendants 

( were not liable for anything and the Plaintiffs' claim for libel had 

no leg to stand on and their claim should be dismissed with 

costs. 

I have carefully considered the evidence on record and the 

submissions by the Plaintiffs and the 4th Defendants. 

The uncontested facts are that: 

1. The Plaintiffs were former employees for the Zambia Daily 

Mail. 



J23 

2. There was were two articles that were published by the 2 nd 

and 4th Defendants o corruption allegations against them. 

3. That the 3rd Defendant met with the Plaintiffs after they 

broadcast the news bulletin and an apology was 

subsequently issued. 

4. That because the Plaintiffs felt injured by the statements 

published the instituted these proceedings against the 

Defendants. 

The plaintiffs' case is that the articles made were defamatory and 

consequentially injured their reputations. They therefore asked 

the Court for damages for defamation from the 1 st Defendant who 

they alleged authored the defamatory articles and the 2 nd , 3 rd and 

4 th defendants who published the articles. 

There was no witness called by the 1 st and 2 nd Defendants and 

the 3 rd and 4 th Defendants in response to the allegation said they 

conducted themselves in accordance with media ethics and 

afforded the Plaintiff a right of reply to the publication. They 

further stated that they went a step ahead and issued a public 
1

( apology the following day during the same time that the earlier 

news bulletin was aired. They argued that because of the said 

apology they were exonerated from any liability for libel or 

slander. 

The starting point is the definition of libel which is being alleged 

by the Plaintiffs. The supreme Court in the case of Rodger 

Chitengi Sakuhuka vs Sassassali Nungu and Others cited 

by the Plaintiffs defined libel as the publication of a matter, 

usually words, conveying a defamatory imputation as to a 



> 

r 

J24 

person's character, office or vocation. They went further and held 

that any imputation which may tend to injure a man's reputation 

in business , in employment, calling or office carried on or held by 

him is defamatory. 

Matibini, J sufficiently discussed the defen ces to defamation in 

the case of Michael Chilufya Sata v Chanda Chimba and 

Others referred to by the Defendants. He highlighted 

justification, fair comment and qualified privilege. 

Firstly, section 6 of the Defamation Act , provides for a statutory 

defence of justification as follows: 

«Jn an action for libel or slander zn respect of words 

contained in two, or more distinct charges against the 

plaintiff a defence of justification shall not fail by reason 

only that the truth of every charge is not proved if the 

words not proved to be true, do not materially injure the 

plaintiffs reputation having regard to the truth of the 

remaining charges. " 

In the Michael Chilfya Sata case the Court h eld that a defendant 

s hould not plead justification unless the words complained of are 

true and the defendant has reasonable evidence and grounds to 

prove the allegation. 

In the present case the 4 th Defendant in its submissions argued 

that the Plaintiff h ad admitted that the ACC was investigating 

then1 and that they h ad found them wanting for abuse of 

authority of office and that at the ACC's discretion th ey were not 



, 

J25 

prosecuted. They argued that this was the very news that was 

broadcasted by the 4 th Defendant. 

In the present case it was clear that the Plaintiffs did not agree 

with the contents of the letter from the ACC nor is there evidence 

that the Plaintiffs were asked prove the said allegation. In any 

event a copy of the said letter is not before court to establish its 

authenticity and its truth. 

The defence of justification does therefore not stand because it is 

a fact that the articles were published without establishing 

( whether the allegations were true or not. The truth of the articles 

has therefore not been esta blished by the evidence on record. 

With regard to the defence of fair comment, section 7 of the 

Defamation Act provides that: 

''In an action for libel or slander in respect of words 

consis ting partly allegations of fact, and partly of 

expressions of opinion, a defence of fair comment shall not 

fail by reason that the truth of every allegation of fact is not 

( · proved if the expression of opinion is a fair comment having 

regard to such of the facts alleged or referred to in the words 

complained of as are proved." 

I will again call in aid the case of Michael Chilufya Sata where 

with respect to fair comment it was h eld that: 

"the defence of fair comment is concerned with the 

protection of comment, and not imputation of fact. To be 

within the purview of this defence, the fair comment must 



' 

( 

( 

be shown or demonstrated to be distinct from imputation 

of fact. The comment must be based upon facts truly 

stated. Where some of the facts stated are true and some 

are false, the defence will succeed if the defendant would 

have been entitled to make the same comment solely on 

the basis of the true facts." 

J26 

In the present case the publication by the 2 nd and 3 rd Defendant 

was not a comment on an issue but rather a publication of facts 

which facts are strongly disputed and which facts the Plaintiffs 

are alleging were defamatory. The defence of fair comment 

therefore fails . 

Lastly with respect to the defence of qualified privilege, Justice 

Matibini held tha t the def ence of qualified privilege applies to 

certain occasions when a person(s) should be free to publish 

defamatory material provided they act in good faith or are made 

honestly. This is the rationale behind the defence of privilege. 

I-Iowever, the def ence of qualified privilege may be defeated by 

proof that the def endant was rnalicious. 

He cited Lord Atkins who defined a privileged occasion as an 

occasion where the p erson who makes a communication has any 

interest or duty legal, social, or moral to make it to the person to 

whom it is made and the person to whom it is made has a 

corresponding interest or duty to receive it. This reciprocity is 

essential. 

In my view there was no duty on any of the defendants to publish 

the information alleged because they claimed that the Plaintiffs 



(' 

( 

J27 

were corrupt but the evidence on record is that the letter where 

the information came from was termed to be secret and that in 

the same letter there was an indication that the investigating 

authority were not going to prosecute the Plaintiffs. This in my 

view leaves no conclusive facts as to the truth and indeed the 

value of the information contained 1n the letter that led to this 

publication. 

There is no doubt in my mind that the publications made by the 

2nd , 3rd and 4th Defendant were in fact defamatory because the 

information was neither justified, nor was it a fair comment nor 

was it privileged information because the truth of the said 

statement was not ascer tained by any evidence on record. 

I am therefore satisfied that the statement published by the 2 nd , 

3 rd and 4 th Defendantswithout verifying the truth of the article 

before publication . This in my view was not responsible 

journalis m contrary to the submissions by the 4 th Defendants. 

Having the refore established that the Plaintiffs were defamed by 

the Defendants I will now consider the issue of damages and I 

will take into account the following: 

1. The presence or absence of an apology 

2. The reliability of the defamation, i.e was it reasonable to 

rely on it or was it reckless to do so. 

3. Failure to investigate the truth of the facts raised 1n the 

article. 

4. Whether the Defendants wee or were not the original 

authors of the publication. 

i 
I: 
I: 
11 

I I 

: I 

i ' i : 
I , 
I 

I. 
1' 

I 
I· 
I 
; ' ! i 



J28 

The Supreme Court has given guidance in instances where an 

apology has been issued in the case of Times of Newspaper Ltd 

•v Lee Chis~lo cited by the 4 th Defendant. In that case they held 

that an adequate apology would in most cases virtually expunge 

the damao-es arisina out of any defamation.The evidence on b I::> 

record is that the 4 th Defendant issued an apology in a 

publication where they addressed the Plaintiffs concernsand after 

theyasked for an apology to be issued. This apology is a 

mitigating factor in considering damages. 

- In considering exemplary damages I call 1n aid the case of (_ 
Rookes v Banard (1964) 1 ALL ER 367 where it was held that 

exemplary damages could be awarded where the Defendants' 

conduct was calculated to make a profit for itself which it 

thoughtwill exceed the compensation payable to the Plaintiff 

Further, according to the learned author Gatley on libel and 

Slander in pa ragra ph 1384 of his publication, he stated that 

where the Defendant publishes a falsehood in the knowledge that 

that the profits to be made from this libel are higher than the 

( - damages which would be awarded by the Court, the Court 

should infact inflict sever damages. However, there is no evidence 

the publication in issue gave the 2 nd and 4th Defendant high 

profits and therefore the claim for exemplary damages fails. 

I am further guided by the case of Zambia Publishing Company 

v Kakungu (1982) ZR 167 where it was held that the fact that 

the defamatory matter came from an otherwise impeccable source 

and was correctly published is factor to be taken into 

consideration n1itigation of damages. 

I 

I: 
I 

: i 
Ii 
i i 
i 



< 

J29 

In the present case the evidence is that the initial source of the 

information ·was the ACC and the article was modified by the l st 

Defendant which as I have already established has not been 

challenged. The 1 st Defendant being a person who worked with 

the Plaintiffs at the material time in my view made him and 

impeccable source more so that there was unchallenged evidence 

that the ACC in fact wrote a letter stating that the Plaintiff had 

been investigated for the alleged offences. This in my view should 

mitigate the damages. 

(_ · On the totality of the evidence and having established that the 

2nd
, 3 rd and 4th Defendants defamed the plaintiffs I find that there 

is force in the argu1nents that the 3rd and 4 th Defendants by 

virtue of their apology should be exonerated from damages. 

However, I am of the firm view that media houses should have a 

duty of care and follow responsible journalism by ensuring that 

they hear both sides of stories before they are broadcasted. 

Therefore while they are entitled to leniency in the determining 

damages, they cannot be left to go scot free. 

( - With regard to the 2nd Defendant, there has been nothing to show 

that there was an apology rendered over the defamatory 

statements nor was there evidence to show that they had made 

attempts to contact the Plaintiffs to hear their side of the story. 

In a society where social media reports are made carelessly on a 

daily basis, it is the duty of the Court to ensure that there is 

sanity and that the laws regarding protection of every citizen's 

reputation are enforced. 

i 
: I 
' I 
, I 
' : 

j 
I 

' ! 



J30 

In my view it is very reckless to make a report on a website which 

is viewed the world over without confirming the facts as true or 

indeed affording the affected individuals an opportunity to be 

heard. This is more so that innocent citizens have no way of 

rebutting such stories on such platforms when the media houses 

are the ones with the better platform to correct such perceptions. 

It is this reason that I am of the view that the 2 nd Defendants 

should be condemned to pay damages without any mitigation as 

well as interest on damages.The damages are in the sum of 

KlOO, 000. I further Order that an apology be rendered on the 

same pla tform of the 2nd Defendant that was used to make the 

publication in the first place. 

With respect to the 4 th Defendant, considering the apology 

rendered , I order that they pay the sum of KS, 000 in damages. I 

order that costs be for the Plaintiffs which costs will be taxed in 

default of agreement. 

Leave to appea l is granted 

Delivered under my hand and seal this 20th day of September, 

2017 

~Ill 
Mwila Chitabo, S.C. 

JUDGE 

I 
I 
I 
i 

. i 

i . : 
j i 
' ! 

i 

. l 




