
IH THE SUPREME COURT OF ZAMBIA SCZ APPEAL NoJB OF 1995

HOLDEN AT LUSAKA
(Civil Jurisdiction)

BETWEEN:
DR. LUDWIG SOKDASHI APPELLANT

AND
MULTI teDiA ZAMBIA RESPONDENT

Coram: Sakala, Ag. D.C.J., Chlrwa and ftjxywba, JJS

Sth February 1996 and 4th April 1996

For the Appellant: In person

For the Respondent: S»H. Lungu, Shamwana A Company

J UDGMENT

Huzyamba. J.S. delivered the judgment of the court

AUTHORITIES REFERRED TO:

1. ZAMBIA PUBLISHING COMPANY LIMITED V KAPiffiPWE 1974 Z.R. 294

2. KAPWEPME v ZAMBIA PUBLISHING COMPANY LIMITED 1978 Z.R. IS I
3. A8RATH V NORTH EASTERN RT (1886) 11 APA CAS 247

i 
i

This is an appeal against a decision of the High Court dismissing the J 
appellant's claim for damages for libel. < '

The facts of the case were that in 1987 In the Second Republic the 

appellant was a UNIP Provincial Central Ccmittoe member for North-western 

Province, to 16th January 1967 the Sunday Times of Zambia published an article 

headed 'Tribal wrangle rocks Solwezl' in which it was reported that the appellant 

said, at a Civil Servants Union of Zambia meeting that nurses in the province 

who did not learn to speak local languages would not bo reconaended for 

promotion. The appellant comas from that province. The allegations were 

investigated by Mr. Elijah Mudenda than Chairman of the Appointments and 

Disciplinary Sub Committee of the Central Committee of UHIP ano found to be 

false. In the Third Republic the appellant was appointed Cabinet Minister. 

In 1992 he was Minister of Labour and Social Security and Zambia National 
Provident Fund fell under hie. on 20th March 1992 the Zambia Dally Hail 

published an article headed *NPF workers- Strike. It's a Showdown - Sondashi'. 

The strike was about the appointment of Hrs. Dorothy Mulwlla by the appellant 

as Director of Zambia National Provident Fund. In that article the appellant



02

is alleged to have told Union members of tne Zambia Union of Financial 
Institutions and Allied workers that if he did not appoint people from nis 

province who would appoint them. At the trial the appellant testified that 
when he saw the article he telephoned the Editor and told hie that he never 

uttered the words attributed to him and demanded for a retraction. Mo 

retraction came and the matter ended there. Against this background* the 

respondent In Its weekly issue of the National Mirror for the week January 

1Sth - mn» 1993 invited the general public to make general comments and 

rate the Ministers* The invitation st page $0 of the record reads in part:

•JUDGE YOUR HIMISTERS

It is now 13 months since tne HMD government camo 

to power* During this period a lot has happened. 

Some of the Ministers have already made headlines 

while others sees to be still "feeling" their way. 

we give you a rare opportunity to rate your Ministers. 
You can cut this page and send it to the Editor* 

or you can send a copy of it. He shall consider 
the results and publish them la a future issue* 

Next month you will have a chance to assess deputy 

Ministers.*

There than followed the names of all the Cabinet Ministers at tha time* Then 

tn its weekly issue for the week Sth • 14th February >993 the respondent 
published the offending article in which appear also cements affecting other 

Ministars* The article is in this manner:

•Hr. Sondashi is also branded an established tribalist, 
typical dictator* fairly nice minister* a Minister 

who welcomes new ideas but needs to work closely with 

people and he has betrayed the entire labour forces 

because of too much pruning* retrenchments and sacking 

of people*.

The opponent then commenced an action against National Mirror for damages 

for libel. Later the name of the respondent who are the proprietors of the 

weekly issue was substituted. The learned trial Judge considered tne defence 

of fair comment put up by the respondent and upheld it and dismissed the claim. 

In so doing she said at pages 11 - 12 of the record:



*In this cose* th* public was invited to Judge 

their Win!stars and they responded* Tha Plaintiff 

has shown that other newspapers had carried articles 

potraying him as tribalist. He cleared himself on 

the article which appeared in the Haas of Zambia In 

1987 but not the ena In the Sunday Nall Involving 

events at Zambia National Provident Fund when tha 

Plaintiff was Minister of Labour and Social Security 

in March 1992. ironically, the Defendant invited the 

public to Judge their Mini stars in January 1993 when 

the Minister was still Minister of Labour and Social 

Security. It cannot bo ruled out therefore that 
this could have been the basis for readers to have 

formed their opinions and to have Judged the 

Plaintiff the way they did. To the extent that the 

article complained of also contained positive 

comment about the Plaintiff from some other readers, 

I find that the article was well balanced and there 

was no malice. More so that the article was not 

confined to tha Plaintiff alone but all the Ministers 

serving at that time. The defence of fair coament 

on a matter of public Interest therefore succeeds. 
The Plaintiff** claim is dismissed with costs*.

There are 6 grounds of appeal as follows:

1. The learned trial Judge erred in lew and fact by her 

failure to determine that the burden of proving that 
the comment was fair rested on the defendant and for 

her finding that the onus of •clearing himself" 

against tha allegations of tribalism rested on the 

Plaintiff.

2. Tha learned trial Judge erred in law and fact by tha 

failure to recognise and ensure that trie defence of 

fair-comment does not succeed unless the statements 

so made are (a) fair, (b) statements upon which the 

comment is based are true, (c) that the statements 

were made honestly and (d) that the stateoants were 

facts not expressions of opinion.



: J4 9

3. The learned trial Judge erred in law end feet by 

finding that all the statements polished by the 

defendants ware fair* and that they were expressions 

of opinions and not facts and that they were not 

malicious.

4. The learned trial Judge Misdirected herself io 

finding that the dofaraatory statements contained

in the National Mirror article namely. that "he is a 

trlbalist and typical dictator** "ha has betrayed 

the entire labour force because of primings* 
retrenchments and sackings of the people* can be 

cured by a balanced article*

5. The learned trial Judge misdirected herself when 

she found that a person holding public office was 

open to most searching criticism without qualifying 

that any man's moral character was not permissible 

subject of adverse and untrue comment:

6. The learned trial Judge erred in law and fact in 

admitting hearsay evidence of the article published 

in the Zambia Dally Hail of March 20* 1992.

Grounds 1 and 6 are Inter-related. Me shall therefore treat then as one* 
Equally grounds 2, 3 and < are inter-related and we shall also treat them as 

one.

It is common cause that a person defamed has no legal duty or 

obligation to clear himself of the defamatory allegations against him. That 

the duty to do so lies upon the author of the offending words. As regards the 

ground of appeal that the Daily Hail Article of 20th March <992 was hearsay and 

ought not to have been admitted in evidence, the appellant agreed with the 

court that it was not hearsay and that it was admitted in evidence not as proof 
of its contents but as one of tha materials upon which the general public based 

its opinion poll. This therefore disposes of grounds 1 and 6.

Me will now deal with ground S and then grounds 2. 3 and 4.



: J5 :
At page 11 of the record the learned trial Judge said ‘according 

to Hatley on Libel and Slander one who undertakes to fill a public office offers 

himself to public attach amt criticise and it is now admitted and recognised 

that the public requires that a taan’s public conduct Shall be open to the most 
searching criticism*. It was argued by the appall ant that the learned trial 

Judge misdirected herself by falling to qualify the statemt and find that a 

can’s moral character was not subject to adverse and untrue coemnu We fail 

to appreciate the appellant’s argument here because the learned trial Judge 

merely recited an extract from the learned Author and then applied it to the 

facts of this case. Whether or not she applied It correctly is a different 

issue but certainly ths question of qualifying the extract does not arise as 

she is not its Author. Moreover* the Issue before her was not to what extern/ 

could a person holding a public office be criticised or be open to criticise 

but rather whether or not the criticism is/was malicious or a fair comment. 

This brings us to the last grounds 2, 3 and ♦. On these grounds, the appellant 

argued that the words complained of were defamatory of bin and to support 

this argument ha cited the cases of ZAMBIA PUBLISHING COMPANY UMITSD (1) and 

kapwepwe (2) where this court held that to refer to a politician as a 

tribal 1st was defamatory and that the words betrayal of the interests of masses 

were defamatory and actionable. At page 10 of tha record the learned trial 

Judge found that the words complained of ware demeaning. In essence that they 

were defamatory. There Is no cross appeal on this finding, quite dearly 

therefore this is not an issue before us. The only issue is whether or not 

the words ware uttered or published maliciously or were a fair comment and 

it Is for the appellant to prove sal ice. Once malice is proved then the defence 

of fair comment falls away. On the question of malice the appellant argued 

that the respondent was reckless in publishing the article in that It made no 

effort to verify the opinion poll. That had it made any effort it could have 

found that the 1987 allegations against him ware investigated and found false. 

Equally, that it could have found that he denied the allegations made against 

nia io tha bally Rail Article of 20th March 1992. He further submitted that 

for the defence of fair comment to succeed It must bo shown that the expression 

Is one of opinion and not fact and made honestly. That an opinion based on 

non existent facts cannot be said to ba honest and therefore that tne 

publication was made falsely and maliciously. And Counsel for the respondents, 

id*. Lungu argued, and It is common causa that the 1987 events in Solwexi and 

the Daily Mail Article of 30th Haren 1992 might have influenced the public in 

expressing their opinion in the manner they did about the appellant. That the 

opinion poll based on these facts could not be said to ba malicious but honest.

J6/...



: J6 :

In support of hit argument he cited salkond on TORTS* 13th Coition it page 

387 where the learned author says:

•It is essential to the plea of fair coanent 

that defamatory matter must appear on the face 

of it to be a comment and not a statement of 
fact. To come within a plea of fair coswent 

the facts on which the comment Is based must 

be stated or referred to and the imputation 

must appear as an expression of the defendant's 

opinion on those facts*”

Also at pesos and 391 where the Learned Author says respectively that 

'the consent oust not misstate facts; no comment can be fair which is built 

upon facta which are invented or misstated* and that 'the consent must be 

honestly believed to be true and not inspired by any <Mllctous motive.*

Me have carefully considered the evidence cm record and the 

argucatnts on both sides and the authorities cited io support of these 

arguments. We are satisfied that the words complained of were a publication 

of the opinion poll expressed by the general public. We are also satisfied 

that the public opinion was based on the newspaper articles which were 

produced In court* we are further satisfied that at the time of the opinion 

poll the general public were not aware that the allegations against the 

appellant had been proved false or that the appellant had denied them, we 

are also satisfied that the respondent did not verify the opinions expressed 

by the public. The obvious question is were toe comments not honest and was 

the publication of those cements inspired by malice. The answer to the first 

part of the question Is obviously no because the general public believed that 

the facts upon which they expressed their opinions were true as they were not 

aware that the appellant had either denied those allegations or had been 

cleared*

As regards the second part of the question the fact that the 

respondent did not verify the opinions is not per so evidence of malice. And 

as Lord Bramwell said 1R ABRATH (3) *a man may be the publisher of a libel 

without a particle of malice or Improper motive1 • .

The court must therefore 
consider the offending article in Its entirety and the occasion on which it 

is made to construe mallee. The article in this ease is a reproduction of



: J7 :
the public opinion about the appellant and It has two facets, the positive 

and negative things about the appellant, la resolving this Issue this Is 

what the learned trial Judge said, at page 11 of the record!

•To the extent that the article complained of also 

contained positive comment about the plaintiff 

frost some other readers, I find that tne article 

was well balanced and there was no malice, More 

so that the article was not confined ’ to the 

plaintiff alone but all the Ministers serving at 

the time*.

Me would agree with the learned trial Judge that the way the article was 

published negatives any improper motive or malice on the part of the respondent, 

had the respondent only published the negative aspect of the public opinion 

then the position would havebeen otherwise.

We would therefore, for th* foregoing reasons refuse the appeal 
with costs to be taxed in default of agreement.

t.U SAKALA 

SWtOfli COURT JUDGE

D.K. CHIRWA 

SUPREME COURT MOGE

N.M. MUZYAMRA 

SUPREME COURT JUDGE


