
PATRICK FUNGAMWANGO, ZAMBIA DAILY MAIL vs MUNDIA NALISHEBO

SUPREME COURT
CHIBESAKUNDA, J.S.

15
TH

 JUNE, 1999 AND 27
TH

 JANUARY, 2000.
APPEAL NO. 133/99

 

Flynote
Civil Law - Defamation of Character - Defense of Qualified privilege - whether applicable. 
Defamation of character -quantum of damages - whether excessive.

Headnote
The respondent brought an action of defamation against the appellants in respect of three
defamatory publications. The court held that two of the articles were about the respondent.
The court also held that although the first article did not mention the name, the respondent
had  been  suspended  and  that  there  was  evidence  that  his  friends,  as  a  result  of  these
publications, which were defamatory of the respondent, shunned him. The court awarded the
respondent a total sum of K90,000,000 (45,000,000.00) general damages and (45,000,000.00
for exemplary damages). On appeal it was argued that the defence of qualified privilege was
available to the appellants. Further that the quantum of damages awarded was excessive.

Held:
(1) The three publications referred to the respondent.
(2) The appellants did not try to check on the truthfulness or otherwise of the stories before

publication.
(3) The conduct of the appellants was such that one could infer their own malice because

they published the articles recklessly without bothering to check the facts.
(4) Taking into account the economic circumstances prevailing in the land the quantum of

damages must be reduced to K30,000,000.00.

3Appeal allowed.

Cases referred to:

1. Mc. Carten Turking Breen v. The Telegraph plc. May 20th 1996.
2. Times Newspaper Zambia Limited v. Leemans Nyirenda & Veronica Mvunga S.C.Z. No.

14 of 1996.
3. Smith v. Steadfield (1911 – 1913) A.E.R., Page 362.
4. Kapwepwe v. Zambia Publishing Company Limited 1978 Z.R. 15.
5. Michael  Chilufya  Sata  v.  The  Post  Newspapers  &  Printpak  Zambia  Limited  (1994)

1992/H.P./1395 .
6. Halsbury’Laws of England Vol. 24 page 54.
7. Clark v. Molyneux, 1997 3 Q.B.D., 237 pages 24, 82, 48.
8. Egger Vis & Others 1965 I.Q.B.C. P. 248.
9. Knuppfer Vs. London Express Limited (1994) A.C. 166.

For the Appellants: A. Wright, Malambo & Silwamba
For the Respondents: S. Sikota, Central Chambers Professor. P. Mvunga



________________________________
Judgement 
CHIBESAKUNDA, J.S.: delivered the Judgement in Court

In this appeal, although the appeal lies against both the findings of the lower court on the claim
of damages for libel and punitive damages, the main issue before us is that of the quantum of
damages.  Mutale,  J.  at  the  High  Court  level  awarded  to  the  respondent  a  sum  of
K90,000,000.00  –  (K45,000,000.00  general  damages  and  K45,000,000.00  for
exemplary/punitive damages).

The articles complained of, which gave rise to the claim and award of damages are as follows:-

“Zambia Daily Mail, Monday, November 25
th

, 1996”
WE PAID NEWSMEN FOR A FAVOUR – Z.I.M.T.

A senior  member of  a  non-government  organisation (N.G.O.)  has  alleged that some
journalists  had  received  money  from  his  organisation  to  facilitate  biased  coverage
during the election period.

And information and Broadcasting Permanent Secretary Laura Harrison said that the
matter was a police case, saying those named would be asked to exculpate themselves
before any action is taken.

Zambia Independent Monitoring Team (Z.I.M.T.), vice-president Isaac Zimba alleged at
press  briefing  yesterday  that  some  journalists,  whom  he  named,  had  been  given
substantial sums of money to give  his organisation prominence in their coverage.

Mr. Zimba alleged that one journalist had been given a substantial amount of money but
has to date failed to account for the funds.

Ms. Harrison in response to the allegations said as far as she was concerned the matter
was  already  a  police  case  and  those  mentioned  would  be  given an  opportunity  to
exculpate themselves before action is taken.

“As government we have a set procedure in which we operate and first we shall have to
put the people mentioned on defence to exculpate themselves before we proceed with
any action.  These are serious allegations and we shall take appropriate action.” She
said.  Ms. Harrison said that such behaviour was unacceptable as it compromised the
profession.”

“Zambia Daily Mail, Tuesday, November 26th, 1996”
6 NEWSMEN BANNED
Scribes were paid to discredit polls?

Six  public  media  journalists  reported  to  have  conspired  with  Zambia  Independent
Monitoring Team President  Alfred Zulu to  discredit  the  just  ended national  elections
have been suspended indefinitely.

Zambia National Broadcasting Corporation Board Chairperson who is also Permanent Secretary

   



for Information and Broadcasting Services Laurah Harrison, at a press briefing in her office
announced the immediate suspension of Zambia Information Services Acting Deputy Editor,
Nalishebo Mundia, Z.N.B.C. Commercial Manager, Abias Moyo, Z.N.B.C. Sub-Editor, Gershom
Musonda,  Manager radio 2,  Charles Banda,  and Kitwe-based Z.N.B.C. news Editor,  Dominic
Chimanyika.

Ms. Harrison said Z.N.B.C. producer Chibamba Kanyama is already on suspension for allegedly
having  received  money from the  Committee  for  a  Clean  Campaign.   The  journalists  from
Z.N.B.C. and Z.I.S. were allegedly serving as paid board member of Z.I.M.T. and were tasked to
project a positive image of the organisation and promote the ideals of the opposition.

Z.I.M.T. Vice-President Isaac Zimba at the weekend named the suspended journalists, some
donors, diplomats and former President Kenneth Kaunda as being involved in the conspiracy to
declare the November 18 polls not free and fair.

Mr. Zimba alleged that the public media had been ‘infiltrated’ by hand-picked journalists who
were on the payroll of Z.I.M.T. to influence public opinion on government and the election.

Mr. Zimba also alleged that the journalists were board members who were paid K200,000 per
month by the organisation in addition to their Z.N.B.C. salaries.”

“BETRAYAL OF A NATION PRESS STATEMENT

BY ISAAC ZIMBA VICE PRESIDENT

These journalists were appointed by Mr. Zulu contrary to the requirements of the law which
demands that the board can only be changed by a General Meeting of an organisation.  The
journalists  were  recruited  to  Z.I.M.T.  to  project  a  positive  image  of  the  organisation  and
promote the ideals of the opposition.

These journalists include Z.N.B.C. Commercial Manager Mr Abias Moyo, Sub Editor, Mr Gershom
Musonda – Manager Radio 2, Charles Banda in Kitwe Mr Dominic Chimanyika.

Zambia Information Services had been infiltrated through Mundia Nalishebo who has always
been at hand to render assistance to Z.I.M.T.  These Board members are paid K200,000 per
month.

What is most disturbing is that Electronic Media has been used against a wider interest of the
nation  to  promote  C.C.C.,  F.O.P.D.E.P.  and  Z.I.M.T.   For  example  C.C.C.  gave  Mr  Chibamba
Kanyama the sum of K21 Million Kwacha through his private personal company called Kabamba
Chinyama Agencies to run the Race to Manda Programme.  To date Mr Kanyama has failed to
account for the money.”

The brief facts of the case, which were not disputed, are that:

a. Zambia held the Presidential, Parliamentary and General Elections in November 1996;

b. A  non-governmental  organisation  (N.G.O.),  Zambia  independent  Monitoring  Team
(Z.I.M.T.), had established before declaring the election as not free and fair; and

c. They were rigged.



The respondent at the time was acting Director of the Zambia Information Services (Z.I.S.); the
first appellant was an employee of the second appellant.  The first appellant wrote the articles

complained of.  The first publication was on 25th November 1996.  This was a press statement
by  the  permanent  secretary  then,  Ms.  Laura  Harrison,  of  Ministry  of  Information  and
Broadcasting Services who was the Chairperson of Zambia National Broadcasting Corporation

(Z.N.B.C.).  On 26
th

 November 1996 there was another publication – a paid up advertisement
of the press statement by Isaac Zimba , Vice-President of Z.I.M.T., called “Betrayal of a Nation”.
In this paid up advertisement, the respondent was named as one of the six journalists, who had
conspired with donor communities, diplomats and former President  Dr. K. Kaunda to fabricate
stories on the 1996 Presidential and Parliamentary Elections.  This article alleged that the six
journalists had been put on Z.I.M.T. pay roll to be paid a stipend of K200,000.00 per month in
order to be publishing false stories to build a good  image of Z.I.M.T. in certain quarters.  There
was common ground that these publications led to the six journalists including the respondent
to being suspended from their jobs in Z.N.B.C.  The court below accepted all these facts and
held that the two articles were about there respondent. The court held that although the first
article did not mention the name, the respondent had been suspended and that there was
evidence that his  friends,  as  a result  of  these publications,  which were defamatory of  the
respondent,  shunned  him.   The  court  also  found  that  the  behaviour  and  conduct  of  the
appellants was a gross affront to the rights of the respondent, in that they did not check the
stories before publication, nor did they even attempt to talk to the respondent.  They adopted a
cavalier and reckless attitude towards the truthfulness or otherwise of the statements they
published.

Before us the appellants relying on their heads of argument, submitted  that they were going to
only argue two grounds, that is grounds 3 and 4 and the quantum of damages.  On grounds 3
and 4 they argued that the learned trial Judge misdirected himself at law when he decided that
the  appellants  had  neither  public  interest,  nor  duty  to  publish  the  words  and/or  articles
complained of  by the respondent.   They argued that  the  learned Judge below misdirected
himself on law when he held that the defence of qualified privilege was not available to the
appellants. Citing Halsbury’s Law of England (6), they argued that, on grounds of public policy
or the general welfare of society the law affords protection on certain occasions to persons who
act in good faith and without malice and indirectly or improperly make a statement about the
other which in fact are untrue and defamatory.  Such occasions are called “Qualified Privilege”.
They argued that the appellants were entitled to the defence of qualified privilege since the
respondent did not prove that publication of the words complained of was done with malice.
They  made  reference  to  Halsbury’s  Laws  of  England  to  the  definition  of  malice,  Smith  v
Steadfield (3) and argued that since the publication of the article, “the Betrayal of the Nation,”
was procured by Z.I.M.T. and the other article was a coverage of a press conference, neither
Isaac Zimba nor Ms. Laura Harrison were actuated by malice, the appellants qualified for the
defence of qualified privilege.  Furthermore, they submitted that the trial court misdirected
itself in placing emphasis on the fact that the appellant made no inquiry on the truthfulness or
otherwise  of  the  statements  they  published.   According  to  them as  was  held  in  Clark  v
Molyneux, 1997 (7), the test is not whether or not the person who published made an inquiry in
the truthfulness or otherwise of the statement but whether the person who published believed
the statement to be true.  They went on to refer to Section 9(1) of the Defamation Act, Cap. 68
which affords a publisher the statutory defence of qualified privilege except where the plaintiff
can prove malice.  They referred to section 9 (2), which provides that:

“the defence is not available” if it is proven that, the Defendant has been requested by
the Plaintiff to publish in the newspaper in which the original publication was made a
reasonable letter or statement by way of explanation or contradiction and has refused
or neglected to do so.,lkoi98.”



On the question of quantum damages they argued that the damages which were awarded to
the respondent were unduly excessive.  They made references to  a number of  this  Court’s
decisions which have established the principle that exemplary damages/special damages must
at all times be specifically pleaded, together with the set of facts thereof, in particular the case
of The Attorney-General v. Martha Mwiinde S.C.J. Judgement No. 4 of 1987 (1986).  They argued
that in this case the pleading did not include any references to special damages and that the
respondent did not even establish by way of evidence the loss to make it possible for the court
to  determine the amount.  They argued citing the case of  Kapwepwe v.  Zambia Publishing
Company Limited  (4) that even if the appellants may have acted in contumelious behaviour
with regard to the complainant’s  rights the court  must not automatically  grant punitive or
special damages.  The court should consider first the total sum as an award for compensation
and that this sum should take into account the aggravating conduct by the other side.  They
made reference to the case of  Michael Chilufya Sata v. The Post Newspapers Limited   (5) in
which the court in its’ assessing damages inter alia considered the fact that the court should
not send chilling messages which would freely retract from the whole notion of freedom of the
press.

The respondent in response relied on heads of argument filed and argued that the court did not
misdirect itself in reaching the verdict which it did and in awarding the damages. They argued
that it is a well established principle of law that the defence of qualified privilege is available in
certain circumstances and that this defence falls into two categories:

1. Where the statement in question is
a. made by a persons who has
(i) a duty to make this statement or
(ii) an interest in making it and
b. the recipient/s of the statement has a duty or interest in receiving it.

2. Fair  and accurate reports of certain proceedings or documents and statements.

They argued that in this case, the defence even if it was available was lost on account that the
appellants did not exercise reasonable caution in getting the truth.

They also argued that press conferences are not public meetings and as such, no qualified
privilege would attach to them vide Mc. Carten Turking Breen v. The Telegraph plc. (1).  They
furthermore added that since this was a paid up advertisement that itself removed any claim of
malice or good faith as the main ingredient in the defence of qualified privilege.  They argued
that the appellants treated  the whole episode in a cavalier fashion and recklessly with no
regard to the impact of these publications.  They refuted the suggestion that the appellants
were merely agents of Zambia Daily Mail  and Laura Harrison because no such relationship
existed.  Dealing with the quantum of damages, according to them the cases of The Attorney-
General v. S. M. Kapwepwe  (4), Phillip Mhango v. Dorothy Ngulube and Others and The Times
of Zambia v. Leemans Nyirenda and Veronica Mvunga (2), would support the submission that
the amount of K45,000,000.00 as general damages was sound taking into account on all the
facts that aggravated the injury the respondents suffered.

We have taken time to seriously ponder over this case.  We are satisfied that the learned trial
Judge  was  on  firm  ground  when  he  held  that  the  articles  complained  of  referred  to  the
respondent.  There  is  no  doubt  in  our  minds  that  the  three  publications  referred  to  the
respondent and that he could be identified as such.  Indeed the respondent’s name appears in
two out of the three articles complained of and we are satisfied that even where his name was
not mentioned, since the complained articles were read within the period of such publication



(two days or so) one could rightly in our view conclude that even the article published on 25th

November, 1996 referred to respondent.  This is the only reasonable innuendo to draw from
that publication.  We are satisfied that the law in Knuppfer v. London Express Limited (9) (1994)
A.C. 166 does not apply, as this defamation was not directed at a class.  We have addressed
our minds to the common law and defense of innocent dissemination. This defence requires the
person disseminating the information to establish that he did not know and had no reason to
believe that the publication in question contained defamatory materials. In other words, he
takes precaution. In the book Defamation and Law “Procedures and Practice” by David Prince
and published by Sweet Maxwell  1997 page 108,  the learned authors  further state that  a
person who publishes for commercial purposes cannot claim under this defence. If he adopts a
reckless  disregard  attitude  towards  the  truthfulness  or  otherwise  of  such  publication,  the
burden shifts to the publisher to establish the precautions he took before publication. In this
case the appellants own witnesses at page 133 of the record of appeal testified that they did
not try to check on the truthfulness or otherwise of the stories before publication.

So this defense is not available to the appellants.

We also agree with Mr Sikota that the appellants even added their own words, “Betrayal of the
Nation”, and even the words, “We paid newsmen for a favour – Z.I.M.T.”  We therefore uphold
the learned trial Judge’s findings on this point.  The appellants have sought to persuade us to
hold contrary views of the learned trial Judge that they are covered by the defence of qualified
privilege.  In general, damages lie for malicious publication of statements, which are false in
fact and injure the character of another person.  Malice in general is inferred from publications
of  false words unless such publications are made falsely by a person in discharging some
public  or  private duty,  whether legal  or  moral.   In such cases the occasion prevents  such
inference of malice.   There are three elements for  the defence of  qualified privilege to be
available:

a. The occasion must be fit for qualified privilege;
b. The matter must have reference to the occasion; and
c. It must be published passing it from right and honest  motives.

We are satisfied that the learned trial Judge was correct in holding that the two occasions may
have been fit for such announcements.  Also the news used had reference to the occasion – the
occasion being that  Z.I.M.T.  had declared the  1996 Presidential  and General  Parliamentary
Elections as not free and fair.  Z.I.M.T. had declared that the elections had been rigged.

So the publication made reference to  the  occasion.  But  on the last  ingredient  we are  not
satisfied that the publication was based on right and honest motives because the publishers
adopted a cavalier attitude as to truth or otherwise of the words, thus establishing that this
publication was covered with malice. This was confirmed, in our view, by the usage of added
strong words. The appellants had quite spiritedly canvassed the rule in Egger v. Viscount (8)
submitting that although under the settled law of respondent superior an innocent principle is
liable for the fraud or malice of his agent within the scope of that agent’s authority, there is no
principle equivalent to the respondent’s inferior.  Their point is that malice of the principal
(Isaac Zimba and Laura Harrison) should not be attributed to the appellants as agents. We
accept this argument. But in this case we are of the view that the conduct of the appellants
was such that one could infer their own malice because we accept that they published these
articles recklessly, without bothering to check the facts, without even talking to the respondent
and also added some of their own words to the ones used by Isaac Zimba or Laura Harrison.
Because of these reasons stated, we are unable to disturb the findings of the learned trial
Judge.



As regards the quantum of damages we hold the considered view that both the Zambian and
English authorities underscore the importance of balancing the protection of fundamental right
to  freedom  of  speech,  freedom  by  the  press  on  one  hand  and  protection  of  individual’s
reputation on the other.  In a case where a claimant is a public official who has been attacked
in his character, the right to privacy may even by equivocal.  We therefore take note of this
cardinal  ingredient  in  the  development  of  democracy  and  human  rights  culture.   The
Honourable Mr. Chief Justice in the case of  Michael Chilufya v. Post Newspapers Limited and
Printpak Zambian Limited  (5), had this to say on this same point:

“……….. it is my considered opinion that the constitutional protection of reputation and
free speech or press can be balanced in Zambia where the plaintiff is a Public Official
who has been attacked in that character, by a more generous application of the existing
defences.  The chilling effect of litigation would thereby be considerably cased by the
Courts constantly seeking to promote free speech and press by keeping a careful eye on
the size of awards which perhaps are the true chilling factor especially if they involve
any exemplary or punitive element.”

It  is  very  obvious  in  this  case  that  there  are  aggravating  circumstances.   The  appellants
showed contumelious disregard of the respondent’s rights.  Their conduct was reckless.  They
showed malice by failure to cross check the truthfulness and otherwise of the statements they
published because there was ample opportunity for such cross checking before publication.

The appellants unsuccessfully tried to rely on the defence of qualified privilege.  They have
never apologised up to date.  In addition, the statements published by the appellants allege
criminal  activities  by  the  respondent,  more  or  less  bordering  on  treason.   These  are  all
aggravating factors.  In our view, because of these aggravating factors, we are satisfied that
although the respondent pleaded for exemplary damages without stating the particular facts,
he  is  entitled  to  exemplary  damages.   However,  taking  into  account  the  economic
circumstances prevailing in this country and also the cardinal consideration, namely our courts
should not send chilling messages to the newspapers, and the cardinal principle of freedom of
the press, we have to disturb the quantum of damages awarded by the learned trial Judge.  We
order that the appellants pay to the respondent a sum of K15,000,000.00 as general damages
and K15,000,000.00 as exemplary damages.  We also order that the costs here and in the court
below are to be borne by the appellants, to be taxed in default of agreement.
_____________________________________


